Hoppa till innehållet

Klarnas vd om storaffären: Vi har tittat på Billpay sen 2010

Köpet av snabbväxande tyska Billpay är ett av Klarnas största hittills. För Di Digital förklarar Sebastian Siemiatkowski logiken bakom köpet.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Sebastian Storbjörck.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Sebastian Storbjörck.Bild: Sebastian Storbjörck.

Under måndagen rapporterade Di Digital att Klarna (NTL) köper tyska Billpay i en av bolagets största affärer hittills. Att en affär var på gång har varit känt sedan i november då det rapporterades att Klarna lagt ett bud för att köpa bolaget från det förlusttyngda brittiska ägarbolaget Wonga.

Läs mer: Klarna köper konkurrent – betalar över en halv miljard

I en intervju med Di Digital förklarar Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) att han har sneglat på Billpay länge och vad det var som lockade med bolaget.

”Redan när vi expanderade till Tyskland 2010 var Billpay en av de konkurrenter vi följde. Men det var först i somras som vi började föra konkreta samtal med ägarbolaget Wonga”, säger han till Di Digital.

Sebastian Siemiatkowski ser ett flertal skäl till varför Billpay är ett logiskt köp för Klarna. Bland annat att de till skillnad från det svenska betalbolaget har en produkt för Schweiz, och en autogiro-liknande lösning för direktöverföringar samt att bolaget har ett erbjudande för B2B i Tyskland vilket Klarna saknar i landet.

”Vi gillar också Billpay för att de kan hjälpa oss att göra en bättre konsumentprodukt. Vi vill att folk ska få en starkare preferens att använda Klarna när de betalar på nätet. Dessutom har de tagit en position som näst största på marknaden även i vårt direkta segment.”

Enligt Siemiatkowski är det inte otänkbart med fler uppköp från Klarna.

”Vi kollar i varje region där vi växer om det finns förvärv som matchar våra ambitioner, eller om det finns företag med spännande team eller teknologi.”

Det är inte första gången Klarna köper tyskt. 2013 köptes tyska Sofort för motsvarande 1,4 miljarder kronor och förra hösten köptes Cookie för en okänd summa. I och med köpet av Billpay har Klarna nu 27 miljoner slutkunder på den viktiga tyska e-handelsmarknaden.

För något år sedan rullade Klarna ut i USA. Där finns stora konkurrenter som Stripe, som värderas till drygt 80 miljarder kronor och därmed är mångdubbelt större än Klarna. Köpet av Billpay skulle kunna tolkas som att Klarna vänder sitt fokus mot den europeiska marknaden.

Men den uppfattningen delar inte Sebastian Siemiatkowski.

”Marknaderna är i olika mognadsfaser. I USA lanserade vi nyligen och där signar vi kunder. Tyskland är redan idag en lönsam och viktig marknad och där såg vi en möjlighet att konsolidera.

Enligt Siemiatkowski tuffar USA-satsningen på bra. ”Flera miljoner amerikaner har testat tjänsten och det är jättebra efter ett år.”

Enligt medieuppgifter köptes Billpay för omkring 660 miljoner kronor. Det har spekulerats att köpet finansieras med en nyemission men Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski vill varken kommentera summan eller finansieringen av köpet till Di Digital utan nöjer sig med att säga att ”vi har löst det.”

Billpay har omkring 140 anställda, startade i Tyskland och har därefter expanderat till Österrike, Schweiz och Nederländerna. Med köpet får det svenska betalbolaget tillgång till ytterligare 5 000 försäljare och 12 miljoner slutkunder. Enligt Klarna handskas Billpay med en miljon transaktioner i månaden, växer med 300 000 kunder i månaden och har varit lönsamt sedan det andra verksamhetsåret. Under 2015 utnämndes bolaget till ett av de hundra snabbast växande företagen i Tyskland.

Det tyska bolaget är inte tänkt att drivas vidare som ett separat varumärke utan ska gå in under Klarna. Men de exakta detaljerna blir inte klara förrän den tyska finansinspektionen godkänner förvärvet.

Läs även: Det här är Billpay – Klarnas senaste köp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera