Hoppa till innehållet

Klart: Leovegas går till börsen – värt 3 miljarder

Mobilkasinot Leovegas går till börsen om två veckor. Värderingen hamnar omkring tre miljarder kronor, bekräftar grundarna för Di Digital. ”Vi är inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.
Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.Foto: Leovegas

Den 17 mars noteras spelbolaget Leovegas på Nasdaq First North. Kursspannet på 28–32 kronor ger ett noteringsvärde på 2,8–3,2 miljarder kronor.

Sju investerare – däribland AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie – har åtagit sig att köpa aktier för sammanlagt 400 Mkr. Totalt säljer ägarna av en miljard kronor i aktier, eller cirka en tredjedel av bolaget.

”Vi startade för att bygga ett världsföretag. Då är en notering en positiv och naturlig hållplats på vägen”, säger Robin Ramm-Ericsson, en av två grundare, till Di Digital.

Han och medgrundaren Gustaf Hagman behåller omkring 15 procent av bolaget, vilket motsvarar andelar på omkring 450 Mkr. I samband med noteringen säljer de tillsammans av aktier för omkring 70 Mkr.

Läs mer: King-grundaren efter miljardbudet: ”Vi blir kvar i Stockholm”

Under förra året drog Leovegas in 83 miljoner euro i intäkter, eller 775 Mkr, mer än dubbelt så mycket som under 2014. Fjolårets rörelseresultatet uppgick till 0,5 miljoner euro, eller 4,7 Mkr, vilket motsvarar en vinstmarginal på 6 procent.

 

De senaste tre åren så har vi växt 13 gånger

 

”Vår marginal är direkt korrelerad till vår tillväxttakt. Under de senaste tre åren så har vi växt 13 gånger, under lönsamhet. Det ger en fingervisning om potentialen. Vi har även haft perioder med tvåsiffriga EBITA-marginaler”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Leovegas grundades av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson 2011 och beskriver sig själv som marknadsledare inom mobilkasino i Europa. I dag är amibitionen att växa sig starkare inom mobilspelssegment som rör underhållningsspel och inte bara kasino.

Målet för mobilkasinobolaget är att nå 2,8 miljarder kronor i årlig omsättning till 2018, säger Gustaf Hagman. Lönsamhetsmålet över samma period är 15 procent, alltså 420 miljoner kronor per år. 60 procent av bolagets kunder spelar i dag via mobilen.

”I likhet med King, Candy Crush och Minecraft är framgången att vi har lyckats skapa den främsta spelupplevelsen i mobilen. Det har att göra med hur man ser på vad mobilen spelar för roll i våra liv i dag”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Läs mer: Candy-cashen öppnar för nya startups av King-avhoppare

Under fjärde kvartalet satte fler än 100 000 personer in pengar för att spela på Leovegas. Det mest populära spelet är Starburst. Grundarna poängterar dock att bolaget inte är beroende av en enstaka speltitel.

 

Vi gör inte alla spel själva, som att Netflix inte gör alla filmer

 

”Vi har de direkta kundrelationerna och jobbar med spelupplevelsen i sig. Men vi gör inte alla spelen själva, precis som att Netflix inte gör alla filmer själva. Vi har över 500 olika spel i mobilen i dag. Därmed är vi inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Norden är Leovegas allra största marknad och stod för 65 procent av intäkterna under fjärde kvartalet 2015.

”Vi vill bygga ett världsföretag. Vi startade i Norden, vilket var bra eftersom det är tacksamt för produktinnovationer inom mobilt. Det ser vi exempel på med många svenska bolag”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Gustaf Hagman poängterar att börsnoteringen kan öppna för ytterligare marknader.

”Vi tittar kontinuerligt på att utvärdera nya marknader och nya möjligheter för Leovegas”, säger Gustaf Hagman.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera