Hoppa till innehållet

Klart: Leovegas går till börsen – värt 3 miljarder

Mobilkasinot Leovegas går till börsen om två veckor. Värderingen hamnar omkring tre miljarder kronor, bekräftar grundarna för Di Digital. ”Vi är inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.
Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.Foto: Leovegas

Den 17 mars noteras spelbolaget Leovegas på Nasdaq First North. Kursspannet på 28–32 kronor ger ett noteringsvärde på 2,8–3,2 miljarder kronor.

Sju investerare – däribland AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie – har åtagit sig att köpa aktier för sammanlagt 400 Mkr. Totalt säljer ägarna av en miljard kronor i aktier, eller cirka en tredjedel av bolaget.

”Vi startade för att bygga ett världsföretag. Då är en notering en positiv och naturlig hållplats på vägen”, säger Robin Ramm-Ericsson, en av två grundare, till Di Digital.

Han och medgrundaren Gustaf Hagman behåller omkring 15 procent av bolaget, vilket motsvarar andelar på omkring 450 Mkr. I samband med noteringen säljer de tillsammans av aktier för omkring 70 Mkr.

Läs mer: King-grundaren efter miljardbudet: ”Vi blir kvar i Stockholm”

Under förra året drog Leovegas in 83 miljoner euro i intäkter, eller 775 Mkr, mer än dubbelt så mycket som under 2014. Fjolårets rörelseresultatet uppgick till 0,5 miljoner euro, eller 4,7 Mkr, vilket motsvarar en vinstmarginal på 6 procent.

 

De senaste tre åren så har vi växt 13 gånger

 

”Vår marginal är direkt korrelerad till vår tillväxttakt. Under de senaste tre åren så har vi växt 13 gånger, under lönsamhet. Det ger en fingervisning om potentialen. Vi har även haft perioder med tvåsiffriga EBITA-marginaler”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Leovegas grundades av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson 2011 och beskriver sig själv som marknadsledare inom mobilkasino i Europa. I dag är amibitionen att växa sig starkare inom mobilspelssegment som rör underhållningsspel och inte bara kasino.

Målet för mobilkasinobolaget är att nå 2,8 miljarder kronor i årlig omsättning till 2018, säger Gustaf Hagman. Lönsamhetsmålet över samma period är 15 procent, alltså 420 miljoner kronor per år. 60 procent av bolagets kunder spelar i dag via mobilen.

”I likhet med King, Candy Crush och Minecraft är framgången att vi har lyckats skapa den främsta spelupplevelsen i mobilen. Det har att göra med hur man ser på vad mobilen spelar för roll i våra liv i dag”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Läs mer: Candy-cashen öppnar för nya startups av King-avhoppare

Under fjärde kvartalet satte fler än 100 000 personer in pengar för att spela på Leovegas. Det mest populära spelet är Starburst. Grundarna poängterar dock att bolaget inte är beroende av en enstaka speltitel.

 

Vi gör inte alla spel själva, som att Netflix inte gör alla filmer

 

”Vi har de direkta kundrelationerna och jobbar med spelupplevelsen i sig. Men vi gör inte alla spelen själva, precis som att Netflix inte gör alla filmer själva. Vi har över 500 olika spel i mobilen i dag. Därmed är vi inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Norden är Leovegas allra största marknad och stod för 65 procent av intäkterna under fjärde kvartalet 2015.

”Vi vill bygga ett världsföretag. Vi startade i Norden, vilket var bra eftersom det är tacksamt för produktinnovationer inom mobilt. Det ser vi exempel på med många svenska bolag”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Gustaf Hagman poängterar att börsnoteringen kan öppna för ytterligare marknader.

”Vi tittar kontinuerligt på att utvärdera nya marknader och nya möjligheter för Leovegas”, säger Gustaf Hagman.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera