Hoppa till innehållet

Klart: Verizon köper Yahoo för 41 miljarder kronor

Ryktena visade sig stämma. Den amerikanska operatörsjätten Verizon köper anrika Yahoo för motsvarande 41 miljarder kronor. 

Yahoos vd Marissa Mayer
Yahoos vd Marissa Mayer

Affären innefattar Yahoos "kärnverksamhet", det vill säga internettjänster som Yahoo Finance och bildtjänsten Flickr.

Yahoos ägande i kinesiska Alibaba samt Yahoo Japan kvarstår som ett eget bolag. Inte heller Yahoos patentportfölj ingår i försäljningen.  

I fjol köpte Verizon även America Online (AOL) för drygt 38 miljarder kronor. I och med affären har nu alltså två av dotcom-erans mäktigaste bolag samma ägare. 

Yahoos ledning har försökt hitta en ny ägare sedan i början av året, då vd Melissa Mayer efter en lång tids spekulationer bekräftade att bolaget aktivt letade efter en köpare. Hon tillträdde år 2012, efter en längre karriär på Google, och lyckades under en tid få medvind i bolaget. De senaste åren har dock siffrorna pekat nedåt.

Tidigare planerade Marissa Mayer att stycka upp Yahoo i två separata bolag, det för att frigöra dess ägande i kinesiska Alibaba från Yahoos i jämförelse betydligt mindre värdefulla verksamheter under eget varumärke. Planen skrotades dock efter kritik från de amerikanska skattemyndigheterna, enligt Bloomberg. 

En lång rad bolag, bland dem nyhetsbyrån Reuters, amerikanska AT&T samt den brittiska tabloiden Daily Mail, har tidigare pekats ut som möjliga köpare.

Yahoo grundades år 1994 av två dåvarande Stanford-studenter. Bolaget dominerade under ett antal år marknaden för webbsökningar, men lyckades aldrig hålla jämna steg med jätten Google, eller senare med sociala nätverk som Facebook och Twitter. Idag har bolaget blott 3 procent av USA-marknaden för onlineannonser, enligt New York Times. 

"Yahoo har förändrat världen, och kommer att fortsätta göra det tillsammans med Verizon och AOL", skriver Yahoos vd Marissa Mayer i ett pressmeddelande. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera