Hoppa till innehållet

KNC Miner frias i tingsrätten

Stockholms tingsrätt friar Bitcoinbolaget KNC Miner från skadeståndskrav och anklagelserna om uteblivna leveranser. Motparten Gustavo Fernandez får betala en halv miljon i rättegångskostnader.

Tingsrätten avslår Gustavo Fernandez stämningsansökan mot bitcoinbolaget KNC Miner. Nu döms den 39-årige Buenos Aires-bon att betala rättegångskostnader på en halv miljon kronor.
Tingsrätten avslår Gustavo Fernandez stämningsansökan mot bitcoinbolaget KNC Miner. Nu döms den 39-årige Buenos Aires-bon att betala rättegångskostnader på en halv miljon kronor.

Stockholms tingsrätten dömer till det svenska bitcoinbolaget KNC Miners fördel i en uppmärksammad stämningsansökan. Bolaget frias från kraven på skadestånd, anklagelserna om falska löften om leveransdatum och icke-fungerande maskiner.

Motparten i målet var Gustavo Fernandez, en 39 år gammal egenföretagare från Buenos Aires, Argentina. Han åläggs nu att betala KNC Miners rättegångskostnader på 496 000 kr.

Läs mer: KNC Miner efter domen: ”Vi är lättade”

År 2014 beställde Gustavo Fernandez ett 60-tal maskiner av modellen Titan från KNC Miner, avsedda för att räkna fram den digitala valutan litecoin (enkelt uttryckt en variant på den mer välkända valutan bitcoin).

Maskinerna kostade honom drygt 3,5 miljoner kronor. Han betalade med sina egna besparingar samt pengar han lånat av sina bröder. "Förutom min bil och mitt hus satsade jag allt jag hade", sa Gustavo Fernandez till Di Digital tidigare i år.

I stämningsansökan påstår han dels att maskinerna inte fungerat som utlovat, dels att de levererats senare än överenskommet. Det sistnämnda är viktigt då mängden processorkraft som läggs på att utvinna digitala valutor ständigt ökar.

Gustavo Fernandez hävdade också att KNC Miner vägrat låta honom häva köpet av maskinerna, i strid med konsumentköpslagen.

KNC Miner har hela tiden bestridit anklagelserna. Bolaget menar att villkoren tydligt framgick vid köpet. I dem står bland annat att köpet inte går att ångra eller häva, samt att utlovade leveransdatum ej var bindande.

I domen går tingsrätten helt på KNC Miners linje. Eftersom bitcoinbrytning är att betrakta som näringsverksamhet har Gustavo Fernandez inte rätt att häva köpet under konsumentköpslagen, enligt domen. Tingsrätten anser också att villkoren för köpet varit tydliga för KNCs kunder, i strid med vad Gustavo Fernandez hävdat. 

Inte heller anklagelserna om att KNC agerat på ett medvetet vilseledande sätt gentemot sina kunder får något stöd av rätten. 

"Det har inte heller visats att KnCMiner vid tiden för köpen planerade de påstådda förfarandena men förtigit detta för köparen. Det har för övrigt inte åberopats någon bevisning som som ger något substantiellt stöd för att något av de olika påståendena stämmer", skriver tingsrätten. 

Sammanfattningsvis ger alltså rätten KNC Miner rätt på alla punkter. 

“De aktuella köpen har inte utgjort konsumentköp och Gustavo Fernandez har därmed inte haft ångerrätt. Gustavo Fernandez har inte styrkt sitt påstående att köpen föranletts av svikligt förledande från KnCMiners sida”, sammanfattar tingsrätten i domen.

Dagens dom kommer sannolikt som en stor lättnad för det svenska bolaget. Gustavo Fernandez advokat Magnus Daar företräder ett 50-tal personer med liknande anspråk på KNC Miner. En dom till Gustavo Fernandez fördel hade alltså sannolikt medfört att mängder av liknande stämningsansökningar hade lämnas in.

“Av de fall jag känner till så landar vi på anspråk om ungefär 100 miljoner kronor, sa Magnus Daar till Di Digital i en tidigare intervju.

Läs mer: KNC Miner stäms på miljonbelopp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera