Spotifygrundarna hotar att lämna Sverige för att växa i andra länder, bland annat på grund av bostadsbrist.
”Kom till San Francisco så ska vi visa dig bostadsproblem", säger Mikkel Svane, en av mjukvarujätten Zendesks grundare.
Tillsammans med medgrundarna Alexander Aghassipour och Morten Primdahl är han i Danmark för att fira att Köpenhamnskontoret fyller 5 år. Här jobbar 40 personer, främst med frågor som rör bolagets teknik.
Zendesk grundades 2007 i Pisserenden i centrala Köpenhamn och säljer lösningar och prenumerationstjänster för kundsupport. Mjukvaran gör det möjligt för företag att kommunicera med kunder i samma tråd på flera olika plattformar.
Efter två år fattade grundarna Mikkel Svane, Alexander Aghassipour och Morten Primdahl beslutet att flytta bolaget till USA och San Francisco för att hitta investerare och för att kunna växa.
”Då var startupklimatet helt annorlunda i såväl Danmark som Norden och det var nästan omöjligt att bygga en startup här. Nu finns det en generell acceptans kring startupbegreppet och som student finns det alternativ till att sugas in i storbolagsvärlden”, säger Mikkel Svane.
I dag är Zendesk börsnoterat i New York, har 1 300 anställda, kontor i 10 länder, 70 000 kunder och omsatte förra året 208,8 miljoner dollar. Före bolaget noterades 2014 hann man ta in 85,5 miljoner dollar i riskkapital.
”Det hade vi aldrig klarat av att göra om vi hade varit kvar i Köpenhamn. Visst, riskkapitalbolagen börjar bli mer aktiva här och i Norden generellt, men de summorna är svåra att ta in”, säger Mikkel Svane.
"Men det finns så klart undantag som till exempel Klarna, som visar att det går. Och Spotify, men det räknas väl knappast som ett svenskt bolag längre”, säger Alexander Aghassipour.
De tre grundarna menar att en flytt från Köpenhamn och Öresundsregionen var en förutsättning för att Zendesk skulle utvecklas till ett globalt bolag.
Spotify räknas väl knappast som ett svenskt bolag längre.
”Även om man skulle lyckas få in tillräckligt mycket kapital här så behöver man omge sig med folk som kan bygga infrastruktur. Vi har inte kunskap att bygga hälften av det vi har byggt men har omgett oss med människor som har gjort en liknande resa”, säger Mikkel Svane.
Han menar att alternativet att lämna landet där företaget grundades för till exempel San Francisco inte är lösningen på alla utmaningar som startupbolag ställs inför, men att fördelarna är fler än nackdelarna.
”Det handlar om kultur och mentalitet. Om man ska bli framgångsrik i Köpenhamn och Öresundsregionen så måste man i alla fall förstå hur det fungerar i San Francisco och förstå var ribban ligger”, säger Morten Primdahl.
Mikkel Svane menar att de problem som Spotify pekar på finns på fler ställen än i Stockholm.
”Om det är någonstans det är problem med bostäder så är det i San Francisco. Och visst finns det ett helt annat djup i basen vi rekryterar från där, men samtidigt är det väldigt många fler som slåss om samma talanger."
Mikkel Svane, Alexander Aghassipour och Morten Primdahl är i princip aldrig i Köpenhamn tillsammans och inför veckans besök har de förberett sig på att svara på frågan som alltid dyker upp så fort de är i Danmark: Hur kan den här regionen bli som Silicon Valley?
”Det går inte, det finns alldeles för stora skillnader”, konstaterar Mikkel Svane och fortsätter:
”Attityden är en stor skillnad. Jag upplever att det är högt i tak i USA och allt ska utmanas. Det är på gott och ont som det finns stora ojämlikheter i det amerikanska samhället, men det skapar en enorm arbetsmoral och en stor vilja att ta risker."
Men går det att bygga ett stort techbolag i Danmark eller Sverige?
"Det är klart att det är fullt möjligt, men det är helt klart svårare här.”
Läs även: Spotify-grundaren: "Vi tvingas växa i andra länder"