Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Foodora spår miljardomsättning

Helsingborgs högtalarsuccé håller i sig

Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital. Foto: Jesper Frisk
Oavsett vem som ligger bakom de suspekta länkarna till Catena Medias sajter har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Frågan är om investerarna förstår det, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Vanliga webbsurfare tänker sällan på det, men det pågår en ständig kamp om sökresultaten som du får upp på Google.

Att rankas högt av världens största sökmotor är avgörande för i stort sett alla verksamheter på nätet. Medier, e-handlare och spelföretag är alla i någon mån beroende av sin ställning i Googles sökresultat.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Ju högre upp, desto mer trafik – studier har visat att de första fem träffarna snor åt sig 70 procent av alla klick.

Kring detta har en stor och lukrativ industri blommat upp. Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är svårbegripligt för de flesta. 

I branschen lånar man sin terminologi från hackarvärlden och skiljer på “white hat SEO” – grepp som syftar till att hjälpa Google att hitta bra och relevant innehåll – och “black hat SEO” – som handlar om att på olika vis manipulera eller lura Googles algoritmer.

Catena Media, som nyligen noterades på First North med ett börsvärde på cirka 2 miljarder kronor, sysslar med just sökmotoroptimering. Bolaget tjänar sina pengar på att driva trafik till spelbolag som Betsson, Unibet, Mr Green och Leovegas.

Det gör Catena Media genom portalsajter som johnslots.com, där bolaget samlar olika erbjudanden från betalande kunder.

Catenas portalsajter får åtminstone delvis sin trafik från porrsajter och förekommer i länklistor med eskortsajter och olagliga strömningstjänster, visar Di Digitals granskning.

Varför är det så? Enligt bolagets grundare Erik Bergman handlar det om medvetet sabotage. Konkurrenter ligger bakom länkarna, som syftar till att skjuta ned Catenas sajter i Googles sökresultat.

Stämmer det? Det är omöjligt att avgöra. Men oavsett vem som ligger bakom har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer för att städa bort manipulerade sökresultat.

Upptäckta syndare straffas hårt. Inte sällan utestängs de oceremoniellt från resultatlistorna. “Svartlistning” kallas det i webbvärlden.

Just det hände den svenske webbentreprenören Ted Valentin sommaren 2009. Han driver populära tjänster som pizzakartan.se och restaurangkartan.se, alla högt rankade av Google.

Sökjätten misstänkte att någonting inte stod rätt till och plockade bort Ted Valentins sajter från resultaten. 80 procent av trafiken försvann över en natt.

Google ångrade sig senare och bad om ursäkt. Men händelsen visar tydligt på den kraft som världens största sökföretag besitter.  

”Google har många miljarder att spendera på att jaga fulspelande sökordsoptimerare. Man är en indexuppdatering från döden”, säger en av Di Digitals källor i SEO-världen.

Frågan är om Catena Medias aktieägare förstår den saken.

Uppdatering: En tidigare formulering i texten kunde uppfattas som att Ted Valentin brutit mot Googles regelverk. Det stämmer inte och Di Digital ber om ursäkt för otydligheten. 

Facebook
Twitter
E-post