Hoppa till innehållet

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Oavsett vem som ligger bakom de suspekta länkarna till Catena Medias sajter har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Frågan är om investerarna förstår det, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.Foto: Jesper Frisk

Vanliga webbsurfare tänker sällan på det, men det pågår en ständig kamp om sökresultaten som du får upp på Google.

Att rankas högt av världens största sökmotor är avgörande för i stort sett alla verksamheter på nätet. Medier, e-handlare och spelföretag är alla i någon mån beroende av sin ställning i Googles sökresultat.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Ju högre upp, desto mer trafik – studier har visat att de första fem träffarna snor åt sig 70 procent av alla klick.

Kring detta har en stor och lukrativ industri blommat upp. Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är svårbegripligt för de flesta. 

I branschen lånar man sin terminologi från hackarvärlden och skiljer på “white hat SEO” – grepp som syftar till att hjälpa Google att hitta bra och relevant innehåll – och “black hat SEO” – som handlar om att på olika vis manipulera eller lura Googles algoritmer.

Catena Media, som nyligen noterades på First North med ett börsvärde på cirka 2 miljarder kronor, sysslar med just sökmotoroptimering. Bolaget tjänar sina pengar på att driva trafik till spelbolag som Betsson, Unibet, Mr Green och Leovegas.

Det gör Catena Media genom portalsajter som johnslots.com, där bolaget samlar olika erbjudanden från betalande kunder.

Catenas portalsajter får åtminstone delvis sin trafik från porrsajter och förekommer i länklistor med eskortsajter och olagliga strömningstjänster, visar Di Digitals granskning.

Varför är det så? Enligt bolagets grundare Erik Bergman handlar det om medvetet sabotage. Konkurrenter ligger bakom länkarna, som syftar till att skjuta ned Catenas sajter i Googles sökresultat.

Stämmer det? Det är omöjligt att avgöra. Men oavsett vem som ligger bakom har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer för att städa bort manipulerade sökresultat.

Upptäckta syndare straffas hårt. Inte sällan utestängs de oceremoniellt från resultatlistorna. “Svartlistning” kallas det i webbvärlden.

Just det hände den svenske webbentreprenören Ted Valentin sommaren 2009. Han driver populära tjänster som pizzakartan.se och restaurangkartan.se, alla högt rankade av Google.

Sökjätten misstänkte att någonting inte stod rätt till och plockade bort Ted Valentins sajter från resultaten. 80 procent av trafiken försvann över en natt.

Google ångrade sig senare och bad om ursäkt. Men händelsen visar tydligt på den kraft som världens största sökföretag besitter.  

”Google har många miljarder att spendera på att jaga fulspelande sökordsoptimerare. Man är en indexuppdatering från döden”, säger en av Di Digitals källor i SEO-världen.

Frågan är om Catena Medias aktieägare förstår den saken.

Uppdatering: En tidigare formulering i texten kunde uppfattas som att Ted Valentin brutit mot Googles regelverk. Det stämmer inte och Di Digital ber om ursäkt för otydligheten. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera