Hoppa till innehållet

Kommentar:
”Därför miljardsatsar Apple på Kinas Uber”

Apples miljardinvestering i Didi Chuxing kan få stora konsekvenser för Volvo Cars och den globala fordonsindustrin. Apple och Google framstår nu som två giganter som slåss om att ersätta personbilen med en global flotta av självkörande taxibilar, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Nyheten att Apple investerar drygt åtta miljarder kronor i den kinesiska taxiappen Didi Chuxing fick inget stort genomslag i Sverige i torsdags. Men affären är en fingervisning på något som kan få stora konsekvenser för bolag som Volvo Cars och, för all del, svenska lastbilstillverkaren Volvo AB.

Läs mer: Apple investerar i kinesisk Uber-konkurrent

Investeringen är dessutom Apples näst största någonsin, efter förvärvet av hörlurstillverkaren och musiktjänsten Beats 2014.

Didi Chuxing beskrivs ofta som Kinas svar på Uber. Bolaget grundades så sent som 2012, men har redan otroliga 300 miljoner användare i runt 400 kinesiska städer. Bolaget är därmed betydligt större än Uber på den kinesiska marknaden.

Det är svårt att ta in. Men vi kan ju idag faktiskt vara relativt säkra på att framtidens transporter i stor utsträckning ska ske via självkörande fordon. Tekniken fungerar redan idag. Kapitalet är på plats. Och massproduktion är inom räckhåll. Nu är det främst juridiken som står i vägen.

På spel står bland annat miljontals jobb i transportsektorn. Får teknikjättarna som de vill kommer vi inte behöva så många lastbil- och taxichaufförer i framtiden.

Uber har länge sagt att de på sikt avser ersätta sitt globala taxisystem med ett system för självkörande bilar. Det är detta löfte som får bolaget att värderas till drygt 500 miljarder kronor. I baksätet sitter Google, som är delägare i Uber. Sökjätten utvecklar även självkörande bilar på egen hand.

Apple har länge ryktats utveckla en egen självkörande bil. Men än så länge talar man inte öppet om det. Apples vd Tim Cook kommenterade torsdagens miljardinvestering i Didi Chuxing med följande kryptiska uttalande:

”Vi vill lära oss mer om vissa segment på den kinesiska marknaden”.

Det mesta tyder dock på att Apple nu utmanar Uber, med Google ombord, på den framtida marknaden för gigantiska taxiflottor av självkörande bilar. Stämmer detta antagande miljardsatsar världens två högst värderade börsbolag på en framtid där allt fler stadsbor slutar köpa bilar och börjar åka robottaxi istället.

Att Apple miljardinvesterar i Kina är talande. Världens mest folkrika nation blir ju allt viktigare på den internationella fordonsmarknaden. Det är Geelys köp av Volvo Cars 2010 bara ett litet exempel på.

Genom att miljardinvestera i Kina skapar Apple dessutom en lojalitet hos Kinas politiska elit. Affären fungerar som olja i maskineriet för framtida affärer i landet. Den är även viktig i ett framtidsscenario där inte bara Iphone utan även en möjlig ”Apple Car” produceras i Kina.

Frågan är nu vem som ska stå högst upp i framtidens värdekedja? Blir det biltillverkarna som Volvo Cars, Marcedes, Ford och Toyota? Eller blir det teknikjättar som Apple och Google?

Läs också: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar

Ska man följa pengarna ser Kaliforniens teknikbolag ut att ligga bäst till. Apple och Google tävlar ju om att vara världens högst värderade börsbolag och har råd att investera många miljarder i detta.

Värt att beakta är även att den tekniktunga elbilstillverkaren Tesla, som startades så sent som 2003, idag har ett börsvärde på drygt 220 miljarder kronor. Det är femton gånger mer än vad Geely betalade för Volvo Cars 2010.

Men, tänker jag, vill man verkligen köra en sån där Googlebil? Nej just det, man kör dem ju inte själv. Det ska robotarna göra åt oss. Whaaat?

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera