Hoppa till innehållet

Kommentar: Därför sågar alla (med rätta) Telias kampanj om fri surf

Telias erbjudande om fri surf på sociala medier möts av kraftiga protester. Satsningen är ett hårt slag mot idén om ett fritt och öppet internet, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.Foto: Jesper Frisk

Föreställ dig följande:

Året är 2020. Du går in i en mobilbutik för att välja abonnemang till din nyinköpta Iphone 10s.

Men tiden då valet stod mellan samtalsminuter, sms och gigabyte surf är förbi. Nu tvingas du istället välja – och välja bort – vilka delar av nätet du vill kunna nå i mobilen.

Köper du ett abonnemang hos Telia? Då ingår Facebook, Netflix, DN och Expressen.

Hos Tele2 får du istället Snapchat, Twitter, HBO Nordic, Aftonbladet och Svd.

Tre erbjuder tilläggspaketet “amerikanska medier”. Då får du även läsa New York Times och Wall Street Journal.

Dock har operatörens Hong Kong-baserade ägarbolag Hutchison Whampoa blockerat Washington Post, som publicerat en lång rad kritiska artiklar om den kinesiska regimen.

Vill du – hemska tanke – kunna läsa även mindre etablerade och nogaräknade sajter? Kanske skvallret på forumet Flashback? Eller tidsskriften Expos bevakning av främlingsfientliga och rasistiska rörelser i Sverige? Då får du snällt betala extra.

Låter det som en orimlig framtidsvision? Ändå är det precis ditåt vi är på väg.

Telias nya satsning på gratis surf i sociala medier har utlöst kraftiga protester.  I korthet handlar det om att kunderna får surfa gratis på tjänster som Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp och Kik, mot att de lovar att uppträda "schysst" och ta ställning mot näthat. Erbjudandet är i sig en logisk fortsättning på Tres lansering i somras om kostnadsfri streaming på (vissa) musiktjänster.

Men bakom de peppiga reklambudskapen och de till synes så generösa erbjudandena döljer sig en verklighet som kan få enorma konsekvenser för hur nätet och den digitala ekonomin fungerar.

Kärnan i frågan om nätneutralitet är denna: Ska internet vara en fri och öppen plats för informations- och åsiktsutbyte? Eller ett slags digital kabel-tv, som styckas upp och paketeras i olika kanaler och erbjudanden, beroende på vem som skickar dig dina månadsfakturor?

För alla som tror och hoppas på nätet som ett demokratiskt verktyg, en plats för öppen och fri diskussion där svaga röster får kraft att höras, borde svaret vara uppenbart.

För alla som tror och hoppas på nätet som ett demokratiskt verktyg borde svaret vara uppenbart. 

 

Samma sak för entreprenörer som försöker hitta sin plats i en nätekonomi som i allt högre grad domineras av stora, etablerade jättar.

Tänk att du lanserar en innovativ och revolutionerande musiktjänst, överlägsen allt annat på marknaden idag. Så länge kunderna du försöker nå får Spotify gratis – men tvingas betala för din konkurrerande tjänst – spelar det föga roll hur mycket bättre du är.

Telias egna uttalanden tyder på att man antingen inte förstår detta, eller medvetet spelar dumma. “Vi gör ingen prioritering av trafik eller någon typ av blockering”, skriver bolagets kommunikationschef Roberta Ahlenius på bolagets sajt, och missar helt att olika priser på olika former av data givetvis också är en form av prioritering.

För operatörerna kokar det hela ned till en överlevnadsfråga. Utan möjligheten att särskilja sina erbjudanden tvingas de till en konkurrenssituation där det enda som i praktiken skiljer dem åt är prislappen de sätter på sina samtalsminuter och gigabyte. Att få ihop enorma investeringar i nätutbyggnad med ständigt sjunkande datapriser blir till en affärsmässig mardröm.

Så klart att det känns lockade att skruva lite på kranarna. Att skaffa sig konkurrensfördelar genom att erbjuda gräddfiler för populära tjänster.

Och samtidigt förpassa de icke-utvalda till en långsam svältdöd utanför operatörernas välsignade frizoner.

Sällan har uttrycket sluttande plan känts så välfunnet.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera