Nyheten om att den svenska ljudbokstjänsten Storytel köpt sin danska motsvarighet Mofibo är en kioskvältare i bokvärlden. Affären ger Storytel ett utmärkt läge att etablera sig som den nordiska bokmarknadens motsvarighet till Spotify.
Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger.
Storytel grundades av Jonas Tellander för tio år sedan. Vilket givetvis var på tok för tidigt sett i backspegeln. Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger. Men de senaste åren har konsumenterna hunnit ikapp deras erbjudande. Det har blivit tydligt att marknaden för strömmade ljudböcker är en viktig framtidsväg för bokbranschen.
Bonnier är en av aktörerna som har insett detta. De satsar därför tungt på sin Storytel-konkurrent Bookbeat. Men frågan är om det inte redan är försent?
Ljudboksmarknaden liknar, på ett lokalt plan, marknaden för strömmad musik. Det är en marknad med starka nätverkseffekter som gör att bara en eller ett par aktörer kan stå som vinnare. Den ljudbokstjänst som har flest användare kommer att kunna förhandla till sig det bästa innehållet och få ännu fler användare. En god spiral som är svår för en konkurrent att stoppa.
Läs mer: Storytel köper konkurrent för 125 miljoner
I och med köpet av Mofibo är Storytel nu marknadsledare i Sverige, Norge, Danmark och Holland. Bolaget har 260 000 betalande prenumeranter. Det är svårt att veta exakt var gränsen går för att ett bolag ska nå kritisk massa. Men frågan är om inte förvärvet av Mofibo gör att Storytel just passerat den gränsen. Det vore synnerligen dåliga nyheter för Bonnier.