Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Mediejätten Bonnier har precis gett sig in i racet om ljudboksmarknaden. Men Storytel ser ut att springa förbi Bonnier redan innan de hunnit snöra löpskorna, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Nyheten om att den svenska ljudbokstjänsten Storytel köpt sin danska motsvarighet Mofibo är en kioskvältare i bokvärlden. Affären ger Storytel ett utmärkt läge att etablera sig som den nordiska bokmarknadens motsvarighet till Spotify.

Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger.

Storytel grundades av Jonas Tellander för tio år sedan. Vilket givetvis var på tok för tidigt sett i backspegeln. Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger. Men de senaste åren har konsumenterna hunnit ikapp deras erbjudande. Det har blivit tydligt att marknaden för strömmade ljudböcker är en viktig framtidsväg för bokbranschen.

Bonnier är en av aktörerna som har insett detta. De satsar därför tungt på sin Storytel-konkurrent Bookbeat. Men frågan är om det inte redan är försent?

Ljudboksmarknaden liknar, på ett lokalt plan, marknaden för strömmad musik. Det är en marknad med starka nätverkseffekter som gör att bara en eller ett par aktörer kan stå som vinnare. Den ljudbokstjänst som har flest användare kommer att kunna förhandla till sig det bästa innehållet och få ännu fler användare. En god spiral som är svår för en konkurrent att stoppa.

Läs mer: Storytel köper konkurrent för 125 miljoner

I och med köpet av Mofibo är Storytel nu marknadsledare i Sverige, Norge, Danmark och Holland. Bolaget har 260 000 betalande prenumeranter. Det är svårt att veta exakt var gränsen går för att ett bolag ska nå kritisk massa. Men frågan är om inte förvärvet av Mofibo gör att Storytel just passerat den gränsen. Det vore synnerligen dåliga nyheter för Bonnier. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera