Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Den krassa verkligheten kom ikapp Mojang”

Mojang har med Minecrafts succé blivit precis den typ av bolag som spelets skapare ville undvika, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.

Det finns en förlösande ärlighet i Mojang-vd:ns ord om bolaget, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.
Det finns en förlösande ärlighet i Mojang-vd:ns ord om bolaget, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.

”One-trick pony.”

Det var med en fnysning som spelföretaget Mojangs medgrundare Jakob Porser beskrev den finska miljardsuccén Angry Birds när jag intervjuade honom hösten 2011.

”De har en enda spelidé som egentligen är en kopia av ett redan befintligt spel, där de har lagt in grafik från ett gammalt projekt. Det smällde jättestort och sedan har de mjölkat den saken till tusen”, fortsatte han.

Då var Mojang i praktiken ett källarföretag. De tre grundarna och en handfull anställda trängdes runt skrivborden i en sliten lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Visst, Minecraft var en raket på spelhimlen redan då, men dagens osannolika miljardframgångar var fortfarande långt borta.


Läs även:

Mojangs vd talar ut.

Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”


Faktum är att pengarna aldrig ens var målet.

För när Markus Persson och Jakob Porser grundade Mojang tänkte de ungefär som ett indierockband.

De ville utmana spelbranschens stelbenta traditioner. Få friheten att testa det annorlunda och experimentella, det som deras kostymklädda chefer på King (där de båda jobbade och lärde känna varandra innan Mojang blev till) aldrig gav dem tid och utrymme till.

De såg sig själva som konstnärer, inte som bolagsbyggare. Angry Birds och Rovios exempellösa framgångar fick därmed stå som symbol för allt det Jakob Porser inte ville bli.

Läs mer: Minecraft-skaparna håvar in 1 miljard

Naivt? Kanske. Men den mentaliteten gav upphov till ett av de bäst säljande datorspelen hittills.

I dag hade Jakob Porsers föraktfulla ord fungerat lika bra för att beskriva hans eget företag.

Med tiden blev det nämligen allt mer uppenbart att även Mojang var en ”one-trick pony”. Markus Persson lyckades aldrig få till ännu ett genidrag i klass med Minecraft.

Ett omtalat rymdspel med arbetsnamnet 0x10c lades ned före lansering. I fjol skrotades även prestigeprojektet Scrolls, ett slags kortspel i vilket Mojang plöjde ned flera års utveckling.

När grundarna sålde bolaget till Microsoft för fantasisumman 18 miljarder kronor var studion mer eller mindre synonym med Minecraft – dess enda riktigt framgångsrika projekt.

Läs mer: Så många miljarder drog Minecraft in i fjol

Kanske bidrog den uppenbara konflikten mellan grundarnas självbild och den krassa verkligheten till försäljningsbeslutet.

Oavsett vilket är det annat ljud i skällan nu. Under Microsofts ledning lägger bolaget alla sina resurser på att utveckla och bredda Minecraft. Bortom prototypstadiet har alla andra spelprojekt lagts på is.

”Vi är per definition ett one-hit-wonder”, säger Mojangs nuvarande vd Jonas Mårtensson.

Det finns en förlösande ärlighet i de orden.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera