Vid en första anblick ser Bonniers försäljning av Toca Boca märklig ut. Bonniers vd Tomas Franzén har uttalat en tydlig ambition om att fokus ska ligga på ökade digitala intäkter. Att då sälja koncernens främsta digitala stjärna verkar stå i rak motsats till den ambitionen.
Men det går att argumentera annorlunda. Toca Boca grundades 2010 baserat på analysen att barn verkade uppskatta Apples nya produkt Ipad. Grundarna Björn Jeffery och Emil Ovemar har sedan dess byggt Toca Boca till en av världens mest profilerade utvecklare av barnspel för surfplattor.
Med tiden har skillnaden mellan ägaren och bolaget blivit allt mer påtaglig.
Redan från starten var Toca Boca knappast ett typiskt Bonnier-bolag. Med tiden har skillnaden mellan ägaren och bolaget blivit allt mer påtaglig. Bonniers styrka ligger inte inom apputveckling för barn på en internationell marknad. Och ännu viktigare, Bonnier har inte de ambitionerna.
Ur det perspektivet är det logiskt att Bonnier släpper Toca Boca. Bonnier behöver dessutom pengar för att satsa på den digitala omställningen inom kärnaffärerna. Därför gör några hundra miljoner på banken (prissumman är inte offentliggjord) troligtvis mer för den digitala omställningen av koncernen än vad Toca Boca hade kunnat göra.
Även Toca Boca kan ses som vinnare på affären. Bolagets framgångar har gjort att de vuxit ifrån sin ägare. Ett ägarbyte har därför varit mer eller mindre nödvändigt för att Toca Boca ska kunna fortsätta sin tillväxtresa med bland annat en kommande tv-satsning och fysiska leksaker. Samtidigt får Spin Master ett digitalt guldägg i sin kappsäck av barnprylar.
Spin Masters köp av Toca Boca ser därför ut att vara en affär där alla är vinnare. I alla fall med ett undantag.
Eftersom Emil Ovemar och Björn Jeffery startade Toca Boca som Bonnieranställda har de aldrig ägt något av bolaget och går lottlösa ur affären.
Om det finns en tapperhetsmedalj inom Bonnierkoncernen borde de definitivt få den högsta graden.