Hoppa till innehållet

Kommentar: Film- och tv-branschen borde skämmas

Bredbandsbolaget frias från film- och tv-branschens krav om att blockera piratsajten The Pirate Bay. Det är bra. En fällande dom hade kunnat få helt orimliga konsekvenser.

Daniel Goldberg, Di Digital
Daniel Goldberg, Di DigitalFoto: Joey Abrait

“Ett allvarligt underbetyg för svenskt rättsväsende”, skrev film- och tv-branschen i en kommentar till fredagens tingsrättsdom, där Bredbandsbolaget friades från kraven om att blockera fildelningssajten The Pirate Bay. I själva verket är det motsatta sant.

Ytterst kretsade nämligen den nu avslutade rättegången kring en betydligt större fråga: Ska en nätoperatör hållas medansvarig för brott som begås i dess egna nät?

Ja, menade den lösa koalition av film-, musik- och tv-bolag som stod bakom stämningsansökan, bland dem Warner Music, Nordisk Film och Svensk Filmindustri. Genom att inte aktivt blockera piratsajter som The Pirate Bay möjliggör teleoperatörerna upphovsrättsbrott för enorma summor pengar.

Nej, menade Bredbandsbolaget, som var föremål för stämningen.

Tingsrätten gick helt på försvarets linje. Det borde egentligen ha vara självklart redan från början. Principen om nätneutralitet – att operatörer varken har ansvar för eller något att göra med trafiken som rör sig i deras nät – är helt central för idén om ett fritt och öppet internet.

Logiskt vore annars att hålla Trafikverket medskyldigt till fortkörning. Eller elbolagen för brott där elektronik är inblandad.

Bredbandsbolagets företrädare har även varnat för ändamålsglidning. En fällande dom skulle öppna dörrarna för allehanda lobbygrupper att kräva blockering av sajter som anses orsaka skada.

 

Fredagens besked är goda nyheter för alla de som värnar ett fritt och öppet internet. Det gäller såväl fildelare som bolagen i den snabbväxande digitala ekonomin.

 

Visst är det viktigt att värna upphovsrättshavarnas rätt att få betalt för sitt arbete. Men den striden ska utkämpas – som den redan gör – med skadeståndskrav och rättsprocesser mot enskilda individer och företag. Eller ännu hellre: med enklare, bättre och mer moderna tjänster som gör piratkopieringen överflödig. Hälften av svenskarna betalar redan idag för någon form av strömmad musiktjänst, till exempel Spotify. 2,5 miljoner av oss betalar även för strömmad film, via till exempel Netflix eller Viaplay.

Det ska sägas att slaget är långt ifrån vunnet. Upphovsrättshavarna kommer att överklaga tingsrättens dom. Men fredagens besked är ändå goda nyheter för de som värnar det fria och öppna nätet. Det gäller tonårsfjuniga fildelare lika väl som bolagen i den snabbväxande digitala ekonomin. Många av dem har affärsmodeller som i hög grad vilar på operatörernas likgiltighet inför vad som rör sig i deras nät.

Film- och tv-branschens företrädare har däremot all anledning att skämmas. Att ens komma på tanken att sätta nätfriheten på spel för att slå vakt om sina egna, föråldrade intäktsmodeller tyder på en direkt världsfrånvänd inställning.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera