Hoppa till innehållet

”Google fångat mellan hotet från EU och Amazon”

EU:s miljardböter mot Google är ett tecken på att sökjätten blivit orolig för Amazons framfart, skriver Di Digitals Viktor Ström. 

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Det finns antagligen inga svenska internetanvändare som missat expansionen av Google Shopping de senaste åren. Successivt har fler och fler resultatsidor börjat toppas av bilder på de produkter vi sökt efter. En sökning på ”löparskor” har plötsligt resulterat i bilder och priser på löparskor hos olika handlare. De resultaten är betalda annonser. 

Google är världens mäktigaste sökmotor. De kan förutspå spridningen av influensa, översätta större delen av världens språk och de kan påverka vilka löparskor vi köper. I utrullningen av annonsformatet Google shopping har Google tryckt på med alla sina resurser. Enligt EU-kommissionen har trafiken till Googles shopping-annonser ökat med 4500 procent i Storbritannien och 3500 procent i Tyskland. Samtidigt har konkurrenternas trafik minskat med upp till 92 procent. 

Läs mer: EU ger Google rekordböter på nära 24 miljarder

Googles Shopping-koncept har varit extremt framgångsrikt. I vissa produktkategorier har 80 procent av sök-försäljningen gått via Google Shopping den senaste tiden enligt personer i branschen. I Sverige har snabbfotade ehandlare som Fyndiq och Bygghemma effektivt tagit marknadsandelar genom att tidigt hoppa på formatet.

Att Google valt att använda sin fulla kraft för att med raketfart trycka ut annonsformatet har sin främsta förklaring i en annan amerikansk techjätte: Amazon. För även om Google är världens mäktigaste sökmotor så innebär det inte att deras affär är ohotad. I främst USA går e-handeln allt mer via Amazon. Konsumenterna börjar sin shopping med att gå in på Amazons app och undviker på så sätt helt Google. Det är mot den bakgrunden man bör förstå Googles agerande. Google har utnyttjat sin marknadsposition för att försvara sin marknadsposition. 

Google har utnyttjat sin marknadsposition för att försvara sin marknadsposition.

EU driver just nu ytterligare två liknande ärenden mot Google gällande operativsystemet Android och annonslösningen Adsense. Christian Rudolf, SEO-expert, menar dessutom att tisdagens dom mot Google skulle kunna leda till ytterligare granskningar. 

”EU-kommissionen fäller Google för att de exploaterat shopping-formatet för aggressivt. Det finns ytterligare två vertikaler där Google länge varit aggressiva: Flyg och hotell. Frågan är om det kan bli nästa mål för EU”, säger Christian Rudolf. 

Google går en svår balansgång. Å ena sidan hotas man av bolag som Amazon och Hotels.com som försöker ta konsumenterna bort från sökmotorn. Å andra sidan hotas man av miljardböter från EU om man försvarar sin position för aggressivt. Räkna med att fortsättning följer. 


Mer om EU:s miljarkrav på Google i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera