Hoppa till innehållet

Kommentar: Hur många digitaliseringsutredningar tål Sverige?

Digitaliseringen kommer helt vända upp och ned på svensk ekonomi och arbetsmarknad, konstaterar regeringens expertgrupp. Men förslagen på hur utvecklingen ska hanteras är få.

Daniel Goldberg, Di Digital
Daniel Goldberg, Di Digital

På tisdagen levererade regeringens expertgrupp Digitaliseringskommissionen – som tillsattes redan i juni 2012 – sitt betänkande om framtidens it-politik till it-minister Mehmet Kaplan.

Rapporten målar upp en stundtals nervkittlande dystopisk framtidsbild:

Inom blott tjugo år kan mer än hälften av jobben i Sverige vara försvunna. Det som en direkt konsekvens av automatisering, robotisering och digitaliseringen av samhället och näringslivet.

Men trots den dramatiska problemformuleringen – och med möjligt undantag för ett utspel om att kvinnor som läser it ska få sina studielån avskrivna (vem hävdar att just höga studielån är huvudskälet till den skeva könsbalansen i it-branschen?) – ges mycket få konkreta svar på hur utvecklingen ska mötas.

Istället utlovas fler utredningar. Dels för att reda ut hur framtidens lagstiftning ska bli mindre “digitaliseringsförsvårande”. Dels för att få till en arbetsrätt och ett socialförsäkringssystem som fungerar i en tid då sporadiska anställningar och egenföretagande i allt högre grad är normen.

Läs även: Regeringens utredare – skriv om lagen för delningsekonomin

Man bör ha respekt för omfattningen av Digitaliseringskommissionens uppdrag. Att greppa om hela Sveriges it-politiska framtid, från bredbandsutbyggnad till kommunala e-tjänster via hela det digitala näringslivet är ett närmast ofattbart stort åtagande.

Men i det digitala näringslivet finns redan här och nu ett stort behov av politiska besked och tydliga spelregler.

Ett aktuellt exempel: Tingsrätten dömde nyligen ut taxitjänsten UberPOP som olaglig. Ändå kör UberPOP-bilar runt på Stockholms gator som om ingenting har hänt. Bolaget granskas samtidigt av både Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Ingen verkar riktigt säker på vad som gäller.

I det digitala näringslivet finns här och nu ett stort behov av tydliga, politiska besked och spelregler.

Uber lanserade i Sverige under vintern 2013, alltså för mindre än två år sedan. Det kommer sannolikt dröja minst lika lång tid innan en eventuell statlig utredning är i mål.

Vilka frågor som kommer vara aktuella att diskutera då vet vi inte. Inte heller hur arbetsmarknaden har utvecklats och vilka affärsmodeller som har vuxit fram. 

Klart är att digitaliseringen inte stannar upp för att ge politikerna tid att fundera. Att om två år komma dragandes med lagstiftning för att lösa problem vi har idag riskerar att göra mer skada än nytta.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera