I 244 år var Encyclopedia Britannica måttstocken för tryckta uppslagsverk. Från ett dammigt tryckeri i Edinburgh år 1768 växte bolaget bakom det till ett miljardimperium med 100 000-tals sålda volymer om året. Sen kom internet.
2001 lanserades onlineuppslagsverket Wikipedia, öppet för vem som helst att redigera och fylla på. Elva år senare hade det nära 4 miljoner artiklar, nästan hundra gånger fler än i Encyclopaedia Britannica.
Samma år lade Encyclopaedia Britannica ned sin tryckta utgåva.
Det är lätt att tro att digitalisering handlar om försäljning och marknadsföring. Att öppna en e-handel, ett Facebook-konto eller en snygg, responsiv webbplats. Allt för att få klädbutiken att sälja mer kläder eller ge tidningen (eller uppslagsverket) fler läsare.
Wikipedia vann inte genom att finnas på nätet. Wikipedia vann genom att – med nätets hjälp – hitta en ny och mer effektiv lösning på samma problem.
I själva verket är det mer fundamentalt än så. Wikipedia vann inte genom att finnas på nätet. Dit kom Encyclopaedia Britannica redan i mitten av 90-talet. Wikipedia vann genom att – med nätets hjälp – hitta ett nytt och mer effektivt sätt att samla och presentera fakta på ett begripligt och lättillgängligt sätt.
Läs även: 4 av 10 företag saknar digital strategi
Ett uppslagsverk som redigeras och fylls på av dess användare var otänkbart i en analog värld. På nätet var det plötsligt en självklarhet. Encyclopedia Britannica, som hållit fast vid sin stängda, hårt redigerade och noggrant faktakollade modell, för idag en tynande tillvaro på webben.
På samma sätt utmanar idag företag som Airbnb hotellindustrin, Uber den globala taxinäringen, Spotify och Netflix film- och musikförsäljningen samt Klarna och Izettle storbankernas och kortföretagens grepp om företagens betallösningar.
Vad är det egentligen mina kunder vill ha? Hur kan jag bäst leverera det givet den digitala teknikens möjligheter? Det är smärtsamma men nödvändiga frågor för en företagsledare att ställa sig. Risken är nämligen stor att de svar man annars tar för givna kommer visa sig vara uppåt väggarna fel.
“Det behövs ett alternativ där man kan lita på att fakta stämmer”, sa Britannicas vd Jorge Cauz till New York Times när den tryckta utgåvan skrotades, i en illa dold pik till sin närmaste konkurrent på webben. Det har han givetvis all rätt att tycka. Över en halv miljard webbsurfare i månaden föredrar Wikipedia ändå.
Hur skulle ditt företag se ut om du började om från noll och utgick från de förutsättningar som gäller idag? Svaret på den frågan är början på din digitala strategi.