Det finns fortfarande ett synsätt att digitaliseringen främst förstärker ett företags befintliga affärsmodell. Modekedjan kan sälja mer kläder, tidningen kan få fler läsare och banken kan kapa sina kostnader.
Det är den typ av digitalisering som vi började se tydligt för 20 år sedan. Den typ av förändring som kunde skötas av en IT-avdelning samtidigt som ledningsgruppen kunde fortsätta fokusera på kärnverksamheten. Det vi har sett ske de senaste tio åren med big data, smarta mobiler och artificiell intelligens är något annat.
Den digitala strategin har blivit, eller borde vara, kärnverksamhet i nästan alla branscher. Det vi ser nu är en digitaliseringsvåg med kraften att bryta värdekedjor och omkullkasta tidigare affärsmodeller.
Den insikten saknas fortfarande på många traditionella företag. Att få en hel organisation att förstå det kräver ledare med en tydlig vision och kraften att driva igenom verkliga förändringar. För att kunna göra det krävs stöd inte bara på lednings- eller styrelsenivå – utan på ägarnivå. Den förändring som de flesta bolag står inför kommer att kosta mycket pengar. Men alternativet, att fortsätta som att inget hänt, är snart inte längre ett alternativ.
För några dagar sedan pratade jag med två chefer på ett stort svenskt bolag som många skulle betrakta som en digital föregångare. ”Det här är vår strategi framåt”, sa den ena. ”Den affärsmodellen kommer att dö”, sa den andra.
Den typen av diskussioner känner nog många chefer igen sig i. Ingen verkar riktigt veta vart världen, branschen, bolaget eller kunderna är på väg. Den bästa tumregel jag själv har hört hittills kom från Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.
”Uber är inte ett teknikföretag”, sa han och fortsatte:
”De använder bara tekniken för att göra kundupplevelsen bättre”.
För digitaliseringen har inte omkullkastat marknadsekonomin. De företag som lyckas skapa den bästa kundupplevelsen kommer att stå som vinnare även denna gång.
De bolag som använder den nya tekniken med kundens bästa för ögonen har alla förutsättningar att lyckas. Om de däremot inte gör det, kan de räkna med att någon annan gör det.
Läs även: Svenska företag digitalt svaga