Hoppa till innehållet

Kommentar: Insikter om digitaliseringens kraft saknas

Ni har säkert hört det tidigare: Världens största taxibolag äger inga taxibilar. Världens största hotellkedja äger inte ett enda hotell. Anledningen till att företag som Uber och Airbnb så ofta lyfts fram som exempel på digitaliseringens effekter är att de har förändrat den grundläggande affärsmodellen i sina respektive branscher,  skriver Viktor Ström på Di Digital.

Viktor Ström.
Viktor Ström.Foto: Joey Abrait.

Det finns fortfarande ett synsätt att digitaliseringen främst förstärker ett företags befintliga affärsmodell. Modekedjan kan sälja mer kläder, tidningen kan få fler läsare och banken kan kapa sina kostnader.

Det är den typ av digitalisering som vi började se tydligt för 20 år sedan. Den typ av förändring som kunde skötas av en IT-avdelning samtidigt som ledningsgruppen kunde fortsätta fokusera på kärnverksamheten. Det vi har sett ske de senaste tio åren med big data, smarta mobiler och artificiell intelligens är något annat.

Den digitala strategin har blivit, eller borde vara, kärnverksamhet i nästan alla branscher. Det vi ser nu är en digitaliseringsvåg med kraften att bryta värdekedjor och omkullkasta tidigare affärsmodeller.

Den insikten saknas fortfarande på många traditionella företag. Att få en hel organisation att förstå det kräver ledare med en tydlig vision och kraften att driva igenom verkliga förändringar. För att kunna göra det krävs stöd inte bara på lednings- eller styrelsenivå – utan på ägarnivå. Den förändring som de flesta bolag står inför kommer att kosta mycket pengar. Men alternativet, att fortsätta som att inget hänt, är snart inte längre ett alternativ.

För några dagar sedan pratade jag med två chefer på ett stort svenskt bolag som många skulle betrakta som en digital föregångare. Det här är vår strategi framåt, sa den ena. Den affärsmodellen kommer att dö, sa den andra.

Den typen av diskussioner känner nog många chefer igen sig i. Ingen verkar riktigt veta vart världen, branschen, bolaget eller kunderna är på väg. Den bästa tumregel jag själv har hört hittills kom från Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

Uber är inte ett teknikföretag, sa han och fortsatte: 

De använder bara tekniken för att göra kundupplevelsen bättre.

För digitaliseringen har inte omkullkastat marknadsekonomin. De företag som lyckas skapa den bästa kundupplevelsen kommer att stå som vinnare även denna gång.

De bolag som använder den nya tekniken med kundens bästa för ögonen har alla förutsättningar att lyckas. Om de däremot inte gör det, kan de räkna med att någon annan gör det.

Läs även: Svenska företag digitalt svaga

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera