Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Kalanicks timeout räckte inte för Ubers ägare”

Förtroende är kanske den viktigaste valutan i Silicon Valley, och Ubers vd Travis Kalanick är luspank. Di Digitals Miriam Olsson Jeffery reder ut varför taxiappens grundare tvingas bort för gott.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley. Obs: Bilden är ett montage
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley. Obs: Bilden är ett montage

(Di Digital/Silicon Valley) Det var ord och inga visor från fem av Ubers största investerare i brevet ”Moving Uber Forward”. Bolaget behöver ett nytt ledarskap och vd:n Travis Kalanick är inte rätt man för det. 

Att den kritiserade vd:n redan tagit timeout på obestämd tid räckte inte för att stilla investerarnas oro över sina pengar.

Det var efter stora påtryckningar och långa diskussioner som Kalanick gick med på att lämna vd-posten, säger källor till New York Times som var först med uppgifterna

Läs också: Bekräftat: Ubers vd avgår 

Kontroverserna kring bolaget – som anklagelser om sexuella trakasserier, en dysfunktionell organisation, chefsflykt, en utredning som ledde till att 20 personer sparkades och en rättstvist med Google – har bara fortsatt. 

Under vägen har Kalanick sagt att han ska ”jobba på sig själv” och anställa en operativ chef som kan styra upp läget. Dock, som jag själv konstaterade i en kommentar i mars, tar det tid för ett startupbolag att bygga upp förtroende, men det kan försvinna snabbt. Något som också har visat sig i Ubers resultat.

Läs också: ”Hur många smällar klarar Ubers vd?”

Tidigare i veckan kom en rapport i Financial Times om att Uber tappar fart i USA, bolagets största marknad, till fördel för konkurrenten Lyft. En person jag träffade häromdagen med insyn i Lyft sa att bolaget går mot ett långt bättre årsresultat än väntat.

Lyft är visserligen ett mycket mindre bolag (än så länge) och Uber fortsätter att visa tillväxt, men den har avtagit.

Allt sammantaget skapar en oro och det är mycket som står på spel. Hela 14 miljarder dollar, motsvarande över 120 miljarder svenska kronor, i riskkapital har plöjts in i Uber sedan det startades 2009, enligt New York Times.

Bolaget har kallats världens största startup och värderingen uppgår till nära 70 miljarder dollar, det vill säga över 600 miljarder kronor.

För investerarna som kräver Kalanicks avgång handlar det om att inte förlora sina pengar, utan rädda det som räddas kan. Deras hopp i dag är säkerligen att kunna styra upp situationen innan en nedvärdering är ett faktum.

Vem som ska ta över det krisande bolaget återstår att se och Kalanick kommer nog inte att lämna sitt livsverk helt i första taget. Han innehar fortfarande majoriteten av Ubers aktier med rösträtt och frågan är hur lätt han kommer att ge upp sin makt över taxibolaget.


Mer om Travis Kalanicks avgång i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/ubersparkarvd-klarnablirbankochamazonkoperwholefoods

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera