Hoppa till innehållet

Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube


Den senaste månaden har mediebolaget MTG visat att de på allvar håller på att byta kanal. En rysk försäljning och ett svenskt köp pekar ut framtidens inriktning.

I veckan kom nyheten att MTG, till slut, fått ett bud på sin ryska verksamhet CTC Media. Bolaget har varit en elefant i rummet ända sedan Ukrainakrisen drog igång och Rysslands president Vladimir Putin lagstiftade bort möjligheten för utlänningar att vara majoritetsägare i ryska mediebolag. MTG har tvingats rea ut ett bolag som varit en kassako för dem. Värdet på CTC har rasat i takt med Rysslands aggressiva utrikespolitik men budet som ger MTG 856 miljoner kronor för CTC Media är i alla fall en väg ut ur den ryska rävsaxen. 

Ett problem löst alltså. Men det finns fler på vd:n Jørgen Madsens “att göra”-lista. Den stora utmaningen är naturligtvis hur MTG ska lyckas ställa om sin verksamhet när tittarna flyr linjär-TV till strömmade medier. 

Streamingtjänsten Viaplay och acceleratorn MTGx har så här långt varit MTG:s recept för att ta sig ur linjär-tv-beroendet. Men inom Kinnevikssfären har det klagats på att MTGx hittils kostat mycket och levererat lite. Det har till och med ryktats om att prestigevärvningen till MTGx, Richard Steiber, är på väg bort från sin nuvarande tjänst

Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott.

 

Nu i juli har dock två förvärv visat att MTG är beredda att lägga mer torrt krut (läs: pengar) bakom ambitionen att digitialisera sin affär. 

 * I förra veckan köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska esportsbolaget Turtle Entertainment för 720 Mkr. 

* Nu köper MTG majoriteten av aktierna i Youtubenätverket Splay. En betydligt mindre affär men ändå en viktig fingervisning om att ambitionerna om en digital omställning fortsatt är på största allvar. 

I båda fallen har de uppköpta bolagen varit snabba med att påpeka att det inte saknats villiga köpare. Men de har valt att sälja till MTG för att de ser en möjlighet att växa tillsammans med dem. Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott. 

Läs mer: Vigor Sörman: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG".

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera