Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.

Det har gått elva år sedan tre studenter på Handelshögskolan, knappt torra bakom öronen, startade Klarna. Betaltjänsten blev en dundersuccé och lockade redan 2010 till sig en investering från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta riskkapitalbolag.

Redan då borde storbankerna ha vaknat av en ångestattack. Istället öppnade de ena ögat, såg hur det prasslade i buskarna, och somnade om.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Samma sak hände 2014, då Klarna gick om Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans sett till omsättning.

 

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar

 

Små tecken på liv har visserligen anats även under de trötta åren. 2012 startade storbankerna betalappen Swish, som visserligen är en dundersuccé, men ändå väl inom ramen för den traditionella verksamheten. Och samma år gjorde SEB Private Equity en mindre investering i betaltjänsten Izettle.

Men för det mesta har man sovit tungt.

Under tiden har Avanza Bank, Nordnet, Izettle och Klarna vuxit till bolag med värderingar i miljardklassen. I deras kölvatten har dussintals fintech-bolag dykt upp. Enbart NFT Ventures, ett riskkapitalbolag inriktat på finansiell teknik, har investerat i 16 fintechbolag.

Det finns appar för den som vill spara till sin pension, appar för den som vill betala räkningar med kreditkortet, appar för mobila betalningar och appar för den som vill investera genom att låna pengar direkt till småföretagare eller mindre fastighetsprojekt.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Fortsätter trenden behöver vi vanliga konsumenter snart inte storbankerna. Det enda de är bra för är bolån, tänker många. Och även där utsätts de för konkurrens.

 

Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt i en desperat jakt efter fintech-bolag

 

Men nu har syndaren vaknat. Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt, yrvakna och hungriga, i en desperat jakt efter fintech-bolag.

Swedbank gick i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna.

Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Att SEB och Creades nu står för merparten av de 85 Mkr som ekonomiappen Tink tar in är ett slutgiltigt tecken på uppvaknaden. Appen hjälper oss vanliga småsparare att ha koll på våra utgifter – att se hur mycket vi faktiskt lägger på caffe latte varje månad, till exempel.

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar. Och som med all säkerhet blir en del av framtidens tjänsteutbud.

En gissning är att den unga sparappen Dreams får en ny delägare snart.

Läs mer: Dreams lanserar spar-robot på Facebook

En annan gissning, som jag får kredda min kollega Viktor Ström för, är att bankerna i framtiden blir ett slags App Store för fintechtjänster. Alltså att de köper in sig i de mest lovande satsningarna och marknadsför dem som separata munsbitar på egna plattformar knutna till sin app, webbplats och kanske även kontoren.

SEB är öppna med att förvärv av fintech-bolag numera är en del av en ny och förändrad strategi.

Läs mer: Tink till Holland – samarbetar med storbank

”Det här är vad våra kunder vill ha idag”, sa Christoffer Malmer, divisionschef på företag och privatkunder på SEB, till min kollega Mimi tidigare idag.

Se där! SEB vill ge kunderna vad kunderna vill ha. Det är ingen dum utgångspunkt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera