Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Sociala medier allt viktigare vid kriser”

I fredags blev Facebook och Twitter en livlina för många stockholmare och deras anhöriga. Men i takt med att sociala medier blir viktigare vid krissituationer borde våra krav öka på nätverken, skriver Di Digitals Josefin Jakobsson.

Josefin Jakobsson är nyhetschef på Di Digital.
Josefin Jakobsson är nyhetschef på Di Digital.Foto: Amanda Lindgren

Jag hade precis hämtat min dotter på förskolan då meddelandena började dyka upp på min display. ”Är ni säkra?”, ”Mår ni bra?”

På huvudstadens gator stod människorna frusna mitt i steget och följde händelseutvecklingen på Drottninggatan via sina smartphones. En dryg timme efter det första larmet om den misstänkta terrorattacken i fredags slog Facebook på sin säkerhetsfunktion där användare kan markera att de är oskadda vid en katastrofhändelse. 

Läs mer: Facebook slår på säkerhetsfunktion i Stockholm 

Kort därefter exploderade Facebook och Twitter av erbjudanden om skjuts, mat och sovplats för de som inte kunde ta sig hem då kollektivtrafiken stängts ned. Hjälpen till de strandsatta koordinerades blixtsnabbt under #openstockholm. Bakom den välanvända hashtaggen stod juriststudenten och aktivisten Jenny Nguyen, inspirerad av initiativet #PorteOuverte som användes i samma syfte under terrordåden i Paris i november 2015, berättar hon för Metro.

Läs mer: Stockholmare öppnade upp sina hem i sociala medier 

Sociala medier spelar en allt mer central samhällsroll vid krissituationer och just terrorattackerna i Paris 2015 utgjorde ett paradigmskifte. 

Facebooks safety-funktion lanserades för närmare tre år sedan och aktiverades för första gången våren 2015 vid den omfattande jordbävningskatastrofen i Nepal. Det var dock först i samband med dåden i Paris den användes vid något annat än en naturkatastrof. Sedan dess har funktionen aktiverats vid en rad tillbud runt om i världen, senast vid vårens bombdåd mot Sankt Petersburgs tunnelbana samt vid lastbilsattacken på Londons Westminster Bridge.

Funktionen är mycket populär och även om det ännu saknas siffror över hur många personer som använde funktionen i Stockholm under helgen kan man dra slutsatsen att det handlade om en stor andel. 

Facebooks användande av den relativt nya trygghetsknappen har dock inte varit problemfritt. Vid bombattacken mot Bryssels flygplats förra året aktiverades Safety Check först tre timmar efter explosionerna, vilket upprörde många. Nätverket har också kritiserats för ett godtyckligt användande av funktionen, då den använts vid vissa dåd men inte andra samt för att sprida onödig panik vid krishändelser.

Läs mer: Facebook slår på katastrofknapp timmar efter bomberna i Bryssel  

Det senare problemet aktualiserades bland annat för ett drygt år sedan då nätverket efter en självmordsbombattack i Pakistan av misstag skickade ut uppmaningar till användare i såväl USA som Storbritannien om att göra en säkerhetsuppdatering. Samt i Bangkok julen 2016 då Safety Check aktiverades efter att felaktig information spridits om ett icke-existerande bombdåd. 

När utländska medier i fredags rapporterade om attentatet i Stockholm användes faktumet att Safety Check aktiverats för att understryka allvaret i händelsen. Facebooks val att slå på och inte slå på funktionen har tyngd och inte minst därför skulle jag själv gärna se en ökad transparens kring var och hur den används.

Sällan har jag varit så tacksam över sociala mediers existens som under detta veckoslut. Samtidigt är jag smärtsamt medveten om att det är ett stort ansvar vi lägger i händerna på nätverksjättarna.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera