Hoppa till innehållet

Kommentar: Svår balansgång i finansieringsdjungeln

"När ägare med vitt skilda intressen gemensamt ska styra bolaget är det som att sätta en grupp dagisbarn att komma överens om vilken färg det ska vara på lekrummet", skriver Viktor Ström. 

Viktor Ström är reporter på Di Digital
Viktor Ström är reporter på Di Digital

I ett börsbolag är det, trots många exempel på motsatsen, oftast ganska enkelt att få ägarna att dra åt samma håll. Det övergripande målet är att öka värdet på bolaget, och därmed på de egna aktierna.

Föreställ dig istället att en ägare sitter på aktier som ger dubbel avkastning vid ett uppköp, en annan har aktier som ger pengarna tillbaka vid en konkurs och en tredje har aktier som blir värda mindre om bolaget tar in nytt kapital.

Du kommer då att få en ägare som gör allt för att bolaget ska bli uppköpt, en annan som vill satsa vilt på tillväxt och en tredje som vill gå försiktigt fram. Så ser verkligheten ut i de flesta snabbväxande teknikbolag i dag.

Fördelen med den vildvuxna floran av finansieringslösningar är att det går att hitta på ett aktieslag som passar varje investerares intressen. Vill du ha pengarna tillbaka vid konkurs? Det fixar vi! Vill du ha extra tilldelning vid en notering? Självklart! 

Lösningarna gör det lättare för bolagen att ta in kapital och de behöver inte heller spä ut sitt innehav lika mycket när de gör det. Som en bonus hakar vi journalister gärna på när det går att sätta miljardrubriker.

Baksmällan kommer efteråt. För när ägarna med vitt skilda intressen gemensamt ska styra bolaget är det som att sätta en grupp dagisbarn att komma överens om vilken färg det ska vara på lekrummet. 

Att driva ett snabbväxande teknikbolag är svårt som det är. Med en ägargrupp fylld av särintressen riskerar det att bli för komplicerat. 

I förra veckan tog till exempel Spotify in nytt kapital i form av ett konvertibellån. Investerarna ges rätt att omvandla lånet till aktier om Spotify går till börsen. Men priset på aktierna blir inte detsamma som noteringskursen utan investerarna får 20 procents rabatt.

Med andra ord 20 procents garanterad vinst i händelse av en börsnotering.

Kommer de nya investerarna att vilja avvakta med en notering för att det kan vara bättre för bolaget Spotify? Nej, sannolikt inte.

Det här är den verkliga risken med preferensaktierna. Att driva ett snabbväxande teknikbolag är tillräckligt svårt som det är. Med en ägargrupp fylld av olika särintressen riskerar det att bli för komplicerat. Det finns dock en lösning: Börsen.

 Vid en notering rensas det upp bland de spretiga ägarintressena. För en hel del teknikbolag som gottat sig åt påhittade miljardvärderingar kommer klivet till börsen att vara ett stålbad.

Den fina värderingskurvan kommer att ta en djup sväng nedåt. Det kommer inte vara vackert, men är nog vad som krävs för att ta sig ut innan man helt förlorar sig i preferensdjungeln.

Läs även: Superaktier blåser upp techbolagens värderingar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera