Digitala affärsidéer kan vara lika geniala som skoningslösa.
Det var nog få på Craigslist, Blockets motsvarighet i USA, som fällde tårar över papperstidningens död när de digitala annonsplattformarna började ta fart.
Att sammankoppla lägenhetsinnehavare med semesterfirare över landsgränser är lika naturligt som smart i en digital tidsålder. Därmed inte sagt att Airbnb ömmar för de hotellstädare som blir av med sina jobb när rumsintäkterna sinar. Uber gråter inte när taxichaufförernas löner pressas nedåt.
Men i fallet Uberpop har taxiappbolaget inte nöjt sig med att vara sitt geniala, skoningslösa jag. Här har man även agerat korkat.
Jag pratar varken om skatter eller förarkontroller, även om Uber har fått rättmätig kritik i båda fallen. Det handlar om aggressiviteten i Ubers agerande.
Svensk lagstiftning lämnar inte mycket utrymme för appar som vill omdefiniera vad det betyder att åka taxi. Eller som öppnar för att fler biltrafikanter ska åka tillsammans. Ändå finns det något i lagstiftningen som heter ”olaga taxitrafik”. Böter drabbar den som kör folk mot betalning utan tillstånd.
Regeringens taxiutredning, tillsatt i juli förra året, kommer sannolikt att rucka på regelverken kring taxitrafik. Kanske väntar modernare lagstiftning redan till årsskiftet.
I stället för att försöka påverka utredningens utfall – eller kanske just för att göra det – har Uber valt den hårdföra vägen. Bolagets budgettjänst Uberpop har fått fortsätta som vanligt.
Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget, om det inte vore så att det är enskilda chaufförer som hamnar i kläm.
Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget
Vi pratar om några dussin chaufförer, många nyanlända i Sverige, som inte har samma koll på taxitrafiklagen som en multinationell startup värderad till 508 miljarder kronor. De har dömts till böter och är nu belastade i brottsregistret, till synes offrade i Ubers kamp mot det svenska rättsväsendet.
Uber självt har däremot gått skadefritt ur striderna. I lagens ögon är det de extraknäckande förarna som bryter mot lagen – inte företaget som står bakom plattformen.
Det finns mycket att beundra med Uber, även i bolagets kaxiga profil. Men det finns vissa medel – som att låta enskilda taxiförare ta smällen i domstol – man faktiskt borde sky.
Läs även: Efter kontroverserna: Uberpop läggs ned i Sverige
Läs även: Bluffar, bråk och böter – här är historien om Uberpop