Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Uber är både genialt och skoningslöst. Men i fallet Uberpop har taxiappjätten även agerat dumdristigt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.

Digitala affärsidéer kan vara lika geniala som skoningslösa.

Det var nog få på Craigslist, Blockets motsvarighet i USA, som fällde tårar över papperstidningens död när de digitala annonsplattformarna började ta fart.

Att sammankoppla lägenhetsinnehavare med semesterfirare över landsgränser är lika naturligt som smart i en digital tidsålder. Därmed inte sagt att Airbnb ömmar för de hotellstädare som blir av med sina jobb när rumsintäkterna sinar. Uber gråter inte när taxichaufförernas löner pressas nedåt.

Men i fallet Uberpop har taxiappbolaget inte nöjt sig med att vara sitt geniala, skoningslösa jag. Här har man även agerat korkat.

Jag pratar varken om skatter eller förarkontroller, även om Uber har fått rättmätig kritik i båda fallen. Det handlar om aggressiviteten i Ubers agerande.

Svensk lagstiftning lämnar inte mycket utrymme för appar som vill omdefiniera vad det betyder att åka taxi. Eller som öppnar för att fler biltrafikanter ska åka tillsammans. Ändå finns det något i lagstiftningen som heter ”olaga taxitrafik”. Böter drabbar den som kör folk mot betalning utan tillstånd.

Regeringens taxiutredning, tillsatt i juli förra året, kommer sannolikt att rucka på regelverken kring taxitrafik. Kanske väntar modernare lagstiftning redan till årsskiftet.

I stället för att försöka påverka utredningens utfall – eller kanske just för att göra det – har Uber valt den hårdföra vägen. Bolagets budgettjänst Uberpop har fått fortsätta som vanligt.

Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget, om det inte vore så att det är enskilda chaufförer som hamnar i kläm.

 

Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget

 

Vi pratar om några dussin chaufförer, många nyanlända i Sverige, som inte har samma koll på taxitrafiklagen som en multinationell startup värderad till 508 miljarder kronor. De har dömts till böter och är nu belastade i brottsregistret, till synes offrade i Ubers kamp mot det svenska rättsväsendet.

Uber självt har däremot gått skadefritt ur striderna. I lagens ögon är det de extraknäckande förarna som bryter mot lagen – inte företaget som står bakom plattformen.

Det finns mycket att beundra med Uber, även i bolagets kaxiga profil. Men det finns vissa medel – som att låta enskilda taxiförare ta smällen i domstol – man faktiskt borde sky.

Läs även: Efter kontroverserna: Uberpop läggs ned i Sverige

Läs även: Bluffar, bråk och böter – här är historien om Uberpop

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera