När Jay-Z köpte musiktjänsten Tidal i fjol samlade han popvärldens elit för lanseringen. Artister som Madonna, Kanye West, Daft Punk och Beyonce var alla närvarande. De pratade om att revolutionera musikbranschen, om rättvisare villkor för artister och om att sätta musiken snarare än tekniken i första rummet.
Nio månader senare är floppstämpeln ett faktum. Tidal har enligt egna uppgifter lyckats skrapa ihop en miljon betalande användare – en tjugondel så många som Spotify. Det är fortfarande oklart exakt vad som är så revolutionerande med tjänsten.
Kanske borde Jay-Z lägga projektet på hyllan och bli Soundclouds frontfigur istället. För det svenskgrundade bolaget har – faktiskt – potential att infria några av de löften som gavs i samband med Tidal-släppet.
Sedan starten år 2007 har Soundcloud etablerat sig som en av webbens favoritdestinationer för musikhipsters världen över. Tjänsten har vuxit till en populär samlingsplats för små, alternativa och osignade artister, vilket också gett bolaget bakom den en åtråvärd position som grogrund för nästa stora grej i musikvärlden.
Främst beror det på att Soundcloud är en öppen plattform, där vem helst kan ladda upp musik eller ljudklipp. Det är på Spotify och Apple Music (och Tidal) man hittar de senaste släppen från megastjärnor som Taylor Swift och Avicii. På Soundcloud finns istället ändlösa mängder remixar, dj-set och pastischer på gamla tv-spelslåtar att botanisera bland.
Det betyder också att Soundcloud, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, har potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen. Spotify (och Apple Music, Tidal, Deezer och liknande tjänster) sysslar främst med att förändra hur musiken distribueras och hur vi betalar för den. Rättigheterna ligger i stor utsträckning fortfarande inlåsta hos ett litet antal skivbolagsjättar, precis som de alltid har gjort.
Soundcloud har, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen.
Soundcloud kopplar istället ihop musikskapare direkt med lyssnare, helt utan mellanhänder. Resultatet blir ett slags kreativt, användargenererat kaos som påminner om Youtube i dess tidiga dagar.
Youtube är idag en etablerad plantskola för nästa generations tv-stjärnor. Ett Soundcloud som spelar sina kort rätt skulle kunna ta samma position i musikbranschen.
Tyvärr pekar mycket på att framgångssagan nu stött på rejäla problem. Den prenumerationstjänst som bolagets grundare utlovat är försenad. Fortfarande saknar Soundcloud rättighetsavtal med de flesta av musikbranschens jättar. I fjol backade Twitter från planer på att rakt av förvärva Soundcloud, enligt medieuppgifter.
Di Digitals avslöjande om att bolaget valt att säkra upp sin finansiering i form av ett lån (istället för via en nyemission) kan tolkas som att de nuvarande ägarna inte velat skjuta till mer pengar.
Det är givetvis inte hela svaret, men en namnkunnig popstjärna som frontfigur skulle ge Soundcloud välbehövlig luft under vingarna.
Det vore spännande på riktigt, istället för ännu en Spotify-klon som gör ungefär samma sak som alla andra.