Hoppa till innehållet

Konkurentens varning: "Matapparna är ett hot mot restauranger"

Restauranger riskerar att hamna i klorna på matappar på samma sätt som hotellen är fast hos Hotels.com och medierna hos Facebook. Det hävdar Per Nord, medgrundare till bolaget Leeroy. 

 

Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.
Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.

Innan vi går vidare ska en sak göras tydlig. Leeroy säljer en produkt som är en direkt konkurrent till matappar som Foodora och Uber Eats. Det råder alltså ingen tvekan om att de har egen vinning på att varna för sina konkurrenter. Och varnar, det gör de. 

“Du som restaurangägare lägger massa pengar på att bygga en relation till dina kunder. Att ansluta sig till teknikbolag som Foodora eller Volt innebär att du ger bort dina kundrelationer till dem. När de sen i sin app riktar reklam för en konkurrent till dina kunder finns det ingenting du kan göra”, säger Per Nord, medgrundare till Leeroy. 

Han liknar situationen som restaurangägarna nu står inför med den hotellägarna mötte för några år sedan. 

Hotellägarna är nu bara underleverantörer av rum.

“I dag har Hotels.com tagit över kundrelationen. Hotellägarna är längre ned i värdekedjan och är nu bara underleverantörer av rum till Hotels.coms kunder”.

Leeroys affärsidé är att vara ett alternativ till de stora matleveransapparna. De licensierar ut mjukvaran som krävs för att en restaurang ska kunna ha sin egen beställningsapp. 

“Vi har från början velat sätta restaurangkedjorna i förarsätet. Vi funkar som den interna utvecklingsavdelningen som borde finnas hos dem men som inte finns”, säger Per Nord. 

Leeroy har nyligen fått med sig restaurangkedjorna Holy Greens och Vigårda som kunder. Sedan tidigare använder till exempel Espresso House deras mjukvara. 

“Vi ser att fler och fler är intresserade. Det finns fortfarande tid att agera för att inte hamna i baksätet som i andra branscher”, säger Per Nord. 

Leeroy (NTL) har tagit in kapital från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith. Deras investering i Leeroy bygger på att fler handlare ska väljer att stå utanför centrala marknadsplatser. 

Plötsligt är det Groupon all over again.

“När en restaurangkedja som Vapiano går in i en leveransapp så blir de plötsligt bara en pizzaleverantör. Leveransapparna kan sedan spela ut aktörer mot varandra genom att ge dem olika mycket utrymme i appen och plötsligt är det Groupon all over again”, säger Christopher Lindfeldt, som representerar ägaren Zenith. 

De stora matleveransapparna bygger i dag sitt värde just genom att ta över den värdefulla kunddatan och relationen till kunderna. Det gör att de med nätverkseffekter på kort tid kan bygga stora värden. För Leeroy gäller därmed det motsatta: De får inte tag på den värdefulla datan utan blir bara en underleverantör till restaurangerna. 

“Det stämmer att Leeroy inte är lika skalbart. Men det vi gör är lönsamt. Fler och fler butiker och restauranger inser att det inte är bra att ge bort datan till aktörer som Klarna eller marknadsplatser vilket är vad vi satsar på”, säger han  

Att stora aktörer väljer att stå utanför de centrala marknadsplatserna märks lite överallt. Starbucks har liksom Espresso House valt att göra sin egen beställningsapp. Cdon har valt att göra sin egen betallösning istället för att samarbeta med Klarna.  Christopher Lindfeldt tror att det här är något som marknaden kommer att se mer av. 

“Det är svårare att bygga marknadsplatser i dag. Vi tittar på branscher där det inte gått så långt att det är försent, som med restaurangerna. De kan fortfarande undvika den här fällan”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera