Hoppa till innehållet

Konkurs för Zennströms Spotify-utmanare – köps upp av Pandora

Den Niklas Zennström-grundade musiktjänsten Rdio försätts i konkurs och säljs till amerikanska Pandora.

Skype-grundarna Niklas Zennström (bilden) och Janus Friis grundade Spotify-utmanaren Rdio redan år 2010.
Skype-grundarna Niklas Zennström (bilden) och Janus Friis grundade Spotify-utmanaren Rdio redan år 2010.Foto: Samuli Pentti www.samulipentti.com

Musiktjänsten Rdio lanserades av Skype-grundarna Niklas Zennström och Janus Friis år 2010. Trots en stadig tillströmning av kapital, och trots de namnkunniga grundarna, fick tjänsten aldrig samma genomslag som huvudkonkurrenten Spotify. Rdio har aldrig bekräftat några användarsiffror, ett tydligt tecken på att tillväxten gått långsamt. En satsning på strömmad video, med det klyftiga namnet Vdio, lades ned bara ett halvår efter lanseringen.

Nu försätts bolaget i konkurs. Samtidigt köper den amerikanska radiotjänsten Pandora Rdios tillgångar för 75 miljoner dollar, motsvarande drygt 655 mkr.

Prislappen ska sättas i relation till de drygt 125 miljoner dollar, motsvarande ungefär 1,1 miljarder kronor, som Rdio tagit in i finansiering. Det handlar alltså knappast om en bra affär för ägarna, bland dem Janus Friis och Niklas Zennström samt den sistnämndas riskkapitalbolag Atomico.

För Pandoras räkning handlar köpet sannolikt om planer på att lansera en Spotify-liknande tjänst för strömmad musik jämte den nuvarande modellen. Till skillnad från andra musiktjänster fungerar Pandora mer som en personaliserad radiostation – användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sen upp musik av liknande artister i samma genrer.

Pandora börsnoterades år 2011 men aktiekursen ligger idag kvar på ungefär samma nivå som då. Bolaget har haft svårt att hitta lönsamhet i den ökade konkurrensen på musikmarknaden och redovisade i slutet av oktober en förlust på 86 miljoner dollar, motsvarande drygt 750 mkr. Det på en omsättning om drygt 311 miljoner dollar, motsvarande ungefär 2,7 miljarder kr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera