Hoppa till innehållet

Köpte Notch just ett flygplan för 250 miljoner?

Minecraftskaparen Markus "Notch" Persson har gjort sig känd för en viss lyxkonsumtion efter försäljningen av sitt bolag. En mystisk transaktion pekar nu mot att han betalat för ett privatjet.

Markus "Notch" Persson, i mitten, tillsammans med Mojangs medrundare Carl Manneh (till vänster) och Jakob Porser (till höger). Vid försäljningen år 2014 fick trion loss ungefär 18 miljarder kr.
Markus "Notch" Persson, i mitten, tillsammans med Mojangs medrundare Carl Manneh (till vänster) och Jakob Porser (till höger). Vid försäljningen år 2014 fick trion loss ungefär 18 miljarder kr.Foto: Nicklas Storbjörk

Di Digital kunde i höstas avslöja att Markus Persson, mannen bakom miljardsuccén Minecraft, startat ett eget flygbolag, Notch Air.  

Syftet med bolaget är, enligt bolagsordningen, att bedriva uthyrning av luftfartyg och “därmed förenlig verksamhet”.

Markus Persson själv har en välkänd förkärlek för att flyga privatflyg. Under åren på Mojang bekostade han vid flera tillfällen resor i privatjet både för sig själv och sina vänner, de anställda på Mojang samt andra spelutvecklare.

Nu har Markus Persson gjort en transaktion mellan sitt eget bolag och bolaget RGB Aviation på 250 Mkr, rapporterar nyhetssajten Breakit.

Ingen av de inblandade parterna har velat kommentera vad transaktionen handlar om. Men det finns ledtrådar.

RGB Aviation är registrerat som ägare av ett flygplan, ett privatjet från tillverkaren Bombardier, med modellbeteckningen BD-700. Flygplanet är av årsmodell 2007 och som en händelse stämmer summan i transaktionen – 250 Mkr – bra överens med snittpriset för ett begagnat plan av typen Bombardier BD-700 Global Express.

Ett flygplan av typen Bombardier BD-700 kostar ungefär 250 Mkr i begagnat skick.

Beslutet om utbetalningen på 250 Mkr från Markus Persson bolag Notch Enterprises togs i januari i år och en extra utdelning genomfördes den 5 februari. Samma dag registrerades RGB Aviation som ägare till flygplanet. 

En tänkbar förklaring är att transaktionen helt enkelt handlar om ägandet av ett flygplan, som nu alltså flyttats från ett bolag till ett annat.

Di Digital har sökt Jörgen Berglund, motpart i transaktionen, för en kommentar. Markus Persson har på Twitter gjort klart att han inte har för avsikt att kommentera saken.  

Läs mer: Notch engagerar sig i flyktingkrisen

Läs mer: Minecraft-skaparen startar flygbolag

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera