Hoppa till innehållet

Körde för taxi-app som extraknäck – åtalas i domstol

Striden mellan myndigheterna och digitala tjänster inom delningsekonomin får ny fart. En Heetch-förare står åtalad i Stockholm, kan Di Digital avslöja.

Polisen har gjort flera kontroller av förare som kör för taxiappen Heetch.
Polisen har gjort flera kontroller av förare som kör för taxiappen Heetch.Foto: TT

En 32-årig man åtalas för olaga taxitrafik efter att ha kört fem passagerare som han kom i kontakt med via appen Heetch. Den åtalade använde sig av appen på deltid och kunde tjäna cirka 500 kronor per kväll, säger han i förhör.

Det är första gången en Heetch-förare åtalas men fallet liknar cirka 100 andra exempel där bilförare åtalas för att ha kört utan taxilegitimation eller taxitrafiktillstånd. 

Det mest ökända exemplet, den numera nedlagda samåkningstjänsten Uber Pop, ledde till ett 80-tal domar innan tjänsten lades ner.

Dagens regelverk är föråldrat

Den 32-årige föraren anser att Heetch lurades genom att försäkra honom om att tjänsten var laglig.

”Vi har varit klara och tydliga med förarna om att dagens regelverk är föråldrat. Vi kommer att ge förarna juridiskt stöd om det behövs. Vi kommer att stötta så mycket vi kan”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef på franska Heetch.

Föraren anser att ni har lurat i honom att tjänsten var laglig. Har du någon kommentar?

”Vi informerar förarna att regelverket är föråldrat och om de skulle behöva något stöd så finns vi här.”

Den åtalade föraren hade taxilegitimation men åtalas för att bilen saknade taxameter, prisinformation och annat som följer med ett taxitrafiktillstånd.

Läs mer: Uber efter 80 förare dömda: ”Oerhört beklagligt” 

Heetch ser sig inte som en regelrätt taxitjänst utan som en del av delningsekonomin. Tanken är att förarna bara ska kunna täcka sina bilkostnader, inte tjäna pengar.

”Förarna kör på deltid och får inte tjäna mer än 40 000 kronor per år. När man nått den gränsen så stängs man av från vår plattform för att vi vill att samåkning endast ska vara ett sätt att dela på sina kostnader”, säger Hicham Larhnimi.

Heetch håller bara öppet under kvällar och nätter på helgen. Varje vecka ansluter sig en handfull förare. Appen får cirka 200 nedladdningar per vecka. 

Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt” 

Åklagaren i målet lutar sig på tidigare domar, i fall som Uber Pop, och på ett utlåtande från Transportstyrelsen för ett knappt år sedan. Myndigheten dömde då ut Heetch som olaga taxitrafik.

Som bevis har polisen rekryteringsmaterial från Heetch där det inte framkommer i klartext att tjänsten bedöms vara olaglig.

Hur försvarar ni er tjänst när ni vet att förarna riskerar rättegång?

”Vi tycker inte att vår tjänst är en taxitjänst. Vi kommer försvara den så gott det går. Vi är rätt säkra att det här är en tjänst som kommer fungera som ett komplement till andra transportlösningar”‚ säger Hicham Larhnimi.

Rättegången inleds den 14 september i Stockholms tingsrätt.

Läs mer: ”Regelverket för delningsekonomin släpar efter”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera