Hoppa till innehållet

Koreansk speljätte gör storinvestering i Starbreeze - aktien rusar

Spelutvecklaren och förläggaren Starbreeze inleder ett strategiskt samarbete med den koreanska speljätten Smilegate. Affären är värd 344 miljoner kronor och omfattar ett nytt pc-spel, samt ger Starbreeze en gräddfil till den asiatiska marknaden. Aktien rusar på beskedet.

"Samarbetet med Smilegate ger Starbreeze en bro över till den asiatiska marknaden som väldigt få västerländska spelutvecklare lyckats med", säger vd Bo Andersson Klint.
"Samarbetet med Smilegate ger Starbreeze en bro över till den asiatiska marknaden som väldigt få västerländska spelutvecklare lyckats med", säger vd Bo Andersson Klint.

”Det här är fantastiskt. För första gången har vi nu på riktigt blivit ett globalt företag”, säger Starbreezes huvudägare och vd Bo Andersson Klint.

Avtalet, som undertecknades på onsdagskvällen, innebär ett rejält tillskott av kapital och en ny partner för det svenska bolaget. Dessutom öppnar det upp asienmarknaded för bolagets spel, bland dem Payday 2 och The Walking Dead.

”Det här är megastort för oss och jag hoppas att våra aktieägare inser vilken unik affär det här är. Det är en kapitalinjektion i kassan som motsvarar två års burn rate”, säger Bo Andersson Klint.

Beskedet satte fart på aktien under torsdagen. Vid 14:15-tiden hade Starbreeze b-aktie stigit med 15 procent till 16,5 kronor. Det gjorde Starbreeze till börsens näst bästa aktie under torsdagen.

Starbreeze gör nu en riktad nyemission till Smilegate på 129 miljoner kronor, efter utspädning motsvarande 4,9 procent av rösterna och 3,5 procent av aktiekapitalet. Starbreeze ger dessutom ut en femårig konvertibel värd motsvarande 215 Mkr, som fullt utnyttjad ökar Smilegates ägande i Starbreeze till 6,9 procent av rösterna och 9,4 procent av aktiekapitalet.

"Affären borde vara värd drygt 500 miljoner dollar för aktieägarna i Starbreeze enligt våra beräkningar", säger en analytiker som följer bolaget noga till Di Digital.

Stämmer analysen är affären värd mer än Starbreeze totala nuvarande börsvärde på 3,77 miljarder kronor.

Affären ska godkännas av en extra bolagsstämma som är utlyst till den 22 februari, där en representant från Smilegate föreslås ta plats i Starbreeze styrelse. I avtalet finns även en inlåsningsklausul för ledningen, Bo Andersson Klint, Mikael Nermark samt tekniske chefen Emmanuel Marquez.

”Starbreeze är en idealpartner för att ta Crossfire till den västerländska marknaden och nya titlar till vår hemmamarknad. Det här är ett långsiktigt strategiskt samarbete för oss”, kommenterar Joon Ho Sung, informationschef på Smilegate Group.

Koreanska Smilegates Crossfire är ett av världens mest spelade FPS med så många som sex miljoner samtidiga användare. Nu ska Starbreeze göra en variant av spelet för den västerländska marknaden.

Investeringen ger Starbreeze möjlighet att förlägga och distribuera sina spel, framför allt Payday 2 och spelstudion Overkills The Walking Dead på den asiatiska marknaden för pc- och mobilspel.

”Potentialen är stor, enbart Kina har 275 miljoner spelare”, säger Bo Andersson Klint.

Smilegate startade 2002, har sitt högkvarter i Seoul och omsatte 2014 cirka 425 miljoner dollar, drygt 3,6 miljarder kronor. Bolagets överlägset största succé hittills är Crossfire, en förstapersonskjutare, FPS, som påminner starkt om Counter Strike. Det uppges ha 500 miljoner spelare utspritt på 80 länder i världen.

Starbreezes uppgift är att göra ett nytt så kallat co-op spel av Crossfire för den västerländska marknaden.

”Det blir ett helt nytt pc-spel baserat på vår spelmotor Valhalla”, säger Bo Andersson Klint.

Något releasedatum är inte satt, men det ska ske samtidigt som en ny film baserad på Crossfire når biodukarna tidigast om tre år.

Avtalet med Smilegate innebär att den svenska spelutvecklaren växer.

”Vi kommer absolut att rekrytera personal, framför allt i Sverige och även i USA, men jag kan i dag inte säga hur många det rör sig om”, säger Bo Anderson Klint.

Starbreeze har i dag 125 anställda, inklusive konsulter.

Läs även: Starbreeze utmanar med vr-glasögon

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera