Hoppa till innehållet

Kostnadsfri bootcamp ska locka startups till Helsingborg

Erfarna mentorer hjälper dig att gå från idé till prototyp – på bara tre veckor. Det är företagsacceleratorn Thinks erbjudande för locka fler startupbolag till Helsingborg.  

Jeremie Poirier (till höger) Johannes Ivarsson (till vänster) driver startupacceleratorn Think i Helsingborg.
Jeremie Poirier (till höger) Johannes Ivarsson (till vänster) driver startupacceleratorn Think i Helsingborg.Foto: Tham Thi

I fjol bestämde sig företagsinkubatorn Think i Helsingborg för att fokusera helhjärtat på snabbväxande teknik- och internetbolag. I samma veva lanserade man ett tre månader långt acceleratorprogram och inledde en offensiv för att övertyga fler startups om att slå rot i norra Skåne.

Nu lanserar Think ett tre veckor långt bootcamp-program, med start i början av augusti. Rent konkret betyder det att företag erbjuds gratis rådgivning och mentorskap över webben, med syfte att ta sin produkt från idéstadiet till fungerande prototyp.  

“Vem som helst kan vara med, från var som helst i världen. Det är helt gratis och vi erbjuder både vägledning och hjälp med kontakter,” säger Jeremie Poirier, som driver Think tillsammans med Johannes Ivarsson.

“Säg att din idé är att bygga en app. När sommaren är slut kommer du ha en fungerande prototyp som har testats mot marknaden. Då är du i teorin kvalificerad för att söka till vår accelerator”, fortsätter han.

När sommaren är slut kommer du ha en fungerande prototyp som har testats mot marknaden.

De rådgivare som finns namngivna är Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborgs stad och en veteran på den svenska internetscenen, samt “serieentreprenören” Rahul Raj som arbetat med bland annat affärsutveckling för amerikanska Wal-Mart. Fler namn utlovas inom kort, säger Jeremie Poirier.

Syftet med sommarprogrammet är att locka fler ansökningar till Thinks fullödiga acceleratorprogram, med start i höst. Ett av de bolag som deltar i sommarens bootcamp kommer att erbjudas en plats i programmet kostnadsfritt, inklusive resa till och från Helsingborg, samt boende i staden.

Höstens accelerator blir den andra i ordningen för Think. I vårens program deltog bland andra bolaget Fieldly, som nyligen tog in finansiering på drygt 5 miljoner kronor.

“Vi gör inga investeringar själva. Däremot ser vi till att våra bolag får träffa investerare mot slutet av programmet. Vi kan även hjälpa till med kontakter på stora bolag som Yahoo och Google om det är intressant”, fortsätter Jeremie Poirier.

Fredrik Cassel från riskkapitalbolaget Creandum, Barbod Namini från Holtzbrinck Ventures, med ägarandelar i Groupon och Zalando, samt Göran Tollstam, affärsängel och styrelseledamot i Truecaller, fanns med bland de som lyssnade på slutpresentationerna från vårens bolag.    

Helsingborg har stora ambitioner att etablera sig som ett kluster för teknik- och innovation i södra Sverige. Bland annat erbjuds trådlöst internet helt kostnadsfritt i stora delar av staden.

“Jag tycker att vi har många fördelar. För den som har familj är livskvaliteten här betydligt högre än i Stockholm, till exempel. Helsingborg har även en lång historia av företagsbyggande, med bolag som Zoega, Securitas och så klart Ikea, som har sitt huvudkontor här”, säger Jeremie Poirier.

Läs även: 500 Startups tar sikte på norden

Läs även: Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera