I fjol bestämde sig företagsinkubatorn Think i Helsingborg för att fokusera helhjärtat på snabbväxande teknik- och internetbolag. I samma veva lanserade man ett tre månader långt acceleratorprogram och inledde en offensiv för att övertyga fler startups om att slå rot i norra Skåne.
Nu lanserar Think ett tre veckor långt bootcamp-program, med start i början av augusti. Rent konkret betyder det att företag erbjuds gratis rådgivning och mentorskap över webben, med syfte att ta sin produkt från idéstadiet till fungerande prototyp.
“Vem som helst kan vara med, från var som helst i världen. Det är helt gratis och vi erbjuder både vägledning och hjälp med kontakter,” säger Jeremie Poirier, som driver Think tillsammans med Johannes Ivarsson.
“Säg att din idé är att bygga en app. När sommaren är slut kommer du ha en fungerande prototyp som har testats mot marknaden. Då är du i teorin kvalificerad för att söka till vår accelerator”, fortsätter han.
När sommaren är slut kommer du ha en fungerande prototyp som har testats mot marknaden.
De rådgivare som finns namngivna är Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborgs stad och en veteran på den svenska internetscenen, samt “serieentreprenören” Rahul Raj som arbetat med bland annat affärsutveckling för amerikanska Wal-Mart. Fler namn utlovas inom kort, säger Jeremie Poirier.
Syftet med sommarprogrammet är att locka fler ansökningar till Thinks fullödiga acceleratorprogram, med start i höst. Ett av de bolag som deltar i sommarens bootcamp kommer att erbjudas en plats i programmet kostnadsfritt, inklusive resa till och från Helsingborg, samt boende i staden.
Höstens accelerator blir den andra i ordningen för Think. I vårens program deltog bland andra bolaget Fieldly, som nyligen tog in finansiering på drygt 5 miljoner kronor.
“Vi gör inga investeringar själva. Däremot ser vi till att våra bolag får träffa investerare mot slutet av programmet. Vi kan även hjälpa till med kontakter på stora bolag som Yahoo och Google om det är intressant”, fortsätter Jeremie Poirier.
Fredrik Cassel från riskkapitalbolaget Creandum, Barbod Namini från Holtzbrinck Ventures, med ägarandelar i Groupon och Zalando, samt Göran Tollstam, affärsängel och styrelseledamot i Truecaller, fanns med bland de som lyssnade på slutpresentationerna från vårens bolag.
Helsingborg har stora ambitioner att etablera sig som ett kluster för teknik- och innovation i södra Sverige. Bland annat erbjuds trådlöst internet helt kostnadsfritt i stora delar av staden.
“Jag tycker att vi har många fördelar. För den som har familj är livskvaliteten här betydligt högre än i Stockholm, till exempel. Helsingborg har även en lång historia av företagsbyggande, med bolag som Zoega, Securitas och så klart Ikea, som har sitt huvudkontor här”, säger Jeremie Poirier.
Läs även: 500 Startups tar sikte på norden
Läs även: Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera