Hoppa till innehållet

"Köttgucket" flödar i nätsuccén Stålenhags värld

Hans bilder av ett välbekant 80-talssverige som befolkas av magnetiska svävare och robotar har charmat världen. Nu släpper Simon Stålenhag nya skildringar av hur hans värld hotas av något skrämmande utomjordiskt – och Di Digital kan visa en hittills opublicerad bild.

Foto: Simon Stålenhag

Till och med Simon Stålenhags telefonsvarare doftar vildvuxen sci-fi.

”Du har kommit till IQ-svar som tillhör…” Den välbekanta kvinnliga rösten hos telefonbolaget hakar upp sig och börjar förvridas. Ett radiobrus växer fram, nästan detonerar, och plötsligt bryter sig Björn Skifs stämma ut i några toner ur Hooked on a Feeling. Sedan sjunker störningarna tillbaka, och när pipet som markerar att det är dags att tala in ett meddelande kommer är allt normalt igen.

Foto: Simon Stålenhag

Det är en passande metafor för Stålenhags konstnärsskap. Allt i de vardagliga 70- och 80-talsmiljöerna är vid första anblicken som vanligt. En tonåring med en grå, klumpig datorskärm i famnen har stannat upp utanför sitt hus, stående några meter från familjens Volvo 240. Adventsljusen i husets fönster lyser varmt och lockande i den mörka vintereftermiddagen, men tonåringens blick har fastnat på de stora upplysta luftskeppen som hänger ett hundratal meter upp i luften. De stora, retrofuturistiska skepnaderna passar så bra in att de till en början inte ens sticker ut.

Simon Stålenhag kallar dem Gaussfraktare.

”Det är jättestora fraktskepp som drivs av magnetism, och som bara kan gå norrut eftersom de drivs med hjälp av jordens magnetfält. Därför blir det  extremt sällsynt att se dem i söder, det blir verkligen tillfällen man minns. Vid vintern -91 var de här, liksom”, säger han.

Simon Stålenhags två crowdfundade böcker.

Stålenhag har med sina illustrationer gjort succé på nätet, och hans har nu fans i hela världen. Hans Kickstarterkampanj för de två böckerna Tales from the Loop hade målet att få ihop 10 000 dollar, men när kampanjens deadline nåddes satt man med hela 320 000 dollar i famnen. Under hösten skickas böckerna ut till de som stött kampanjen.

Nyligen fick Gaussfraktarna på Stålenhags hemsida sällskap av ett antal nya visioner från detta framtidsförflutna. Den nya serien heter Things From The Flood, och det obekanta har bokstavligt talat infiltrerat det kända, trygga. ”Saker med köttguck på”, kallar Stålenhag motiven. Vad bilderna exakt visar är tills vidare hemligt, men han kan berätta om ramen för händelserna.

Foto: Simon Stålenhag

”En översvämning äger rum ute på Mälaröarna under vintern 1994. På elektronik och prylar som man hämtar från området har det börjat växa något konstigt, och om man gör labbprover på dem så är det något som inte stämmer. Det är inte kopplat till jordiskt DNA. Något har gått väldigt snett helt enkelt”, säger han och skrattar.

Foto: Simon Stålenhag

Stålenhag beskriver sig som ett utomhusbarn, som när han var liten var ute och fiskade och fågelskådade. Svenska naturkonstnärer som Bruno Liljefors och Gustaf Brusewitz inspirerade honom, i det att naturen tilläts innehålla en känsla av något magiskt och mäktigt. Han vill göra Hollywood-film av sin vardagliga uppväxt, säger han och jämför med E.T.

”Det är ett vardagligt förortshem där yttre rymden kommer på besök. I mina grejer väljer jag att på ett liknande sätt ta från min omedelbara närhet. Bilderna innehåller barndomsminnen som betyder något för mig, som Luxor-teven och kassettbandspelaren. Sådana hade jag i min familj långt in på 90-talet”, säger han och kallar sig själv för ett "b-filmsbarn".

Foton: Simon Stålenhag

Vid första anblicken ser bilderna ut att vara målade för hand, med pensel mot duk, men Stålenhag säger att det inte finns en pixel i dem som inte är målad digital. Han använder Photoshop, och ritar på en Wacomplatta. I Sketchup gör han 3D-skisser över sina skepp och skepnader, som han sedan kan vrida och vända på.

Jag är en serieläsare sedan barnsben, och jag måste för mina egna drömmars skull fråga dig: varför har du inte medverkar i något seriealbum än?

”Jag läser inte särskilt mycket serier. Formatet i de här böckerna jag gör passar mig bättre. Stora böcker, lite text, mycket bilder och lite finare tryck. En av mina stora inspirationer är boken God morgon framtid, som Bra Böcker gav ut -84. Själva produkten är så fin, och jag älskade att sitta och titta i den. Serier är inte direkt mitt format, helt enkelt”, säger Stålenhag.

Attan också.

I nästa vecka kommer Simon Stålenhag på sin hemsida lägga upp fler bilder från serien Things From The Flood, men redan nu kan Di Digital visa upp en av dem. Och den är inte lovande för dig som tänkte sätta dig i Volvon och ta en sväng förbi ICA för att plocka upp ingredienserna till en smörgåstårta:

Foto: Simon Stålenhag

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera