Hoppa till innehållet

Krönika: Ingen dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen?

Men vad händer när en AI-bot inte bara fungerar som kundtjänst, utan flyttar in i organisationen och blir företagets smartaste anställda? Det frågar sig Di Digitals Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.

I filmen Her slås Joaquin Phoenix förhållande till den artificiella intelligens-roboten Samantha i spillror när han inser att det inte var en unik relation, utan en dialog med en bot som simultant samtalade med 8 316 andra personer.

De leende virtuella robotarna som i dag möter oss konsumenter i allt fler kundtjänster på onlinebanker och e-handelsbolag är visserligen inte lika smarta och vältaliga som Samantha, men precis som i filmen förväntas de simultant kunna hålla i mängder av olika konversationer och utföra lika många uppgifter.

Läs mer: Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt 

En AI-bot är en dialogrobot som imiterar konversationer med människor genom att använda artificiell intelligens. De är byggda för att svara på frågor, se mönster som inte är uppenbara för människan och lära sig av interaktionen för att hela tiden bli mer intelligenta.

Men vad händer när en AI-bot inte bara fungerar som kundtjänst, utan flyttar in i organisationen och blir företagets smartaste anställda? En gigantisk hjärna som simultant hanterar allt från försäljningsarbete och ekonomirapportering till produktplanering.

Gartner uppskattar att inom två år kommer vårt mänskliga språk att vara det huvudsakliga gränssnittet i alla nya informationshanteringssystem.

När allt fler yrken är beroende av stora mängder snabbföränderlig information, översätter AI-boten komplicerade tabeller och databaser för att ge omedelbara svar på alla medarbetares direkta frågor. Dessutom blir AI-botarna medarbetarnas bästa guide genom komplexa beslutsprocesser.

Läs mer: ”Digitalt gap skapar problem”

Vi vill gärna se beslutsfattande som en djupt mänsklig kompetens, men kanske kan artificiell intelligens bättre än människan analysera stora mängder ny kunskap, dra snabba slutsatser, göra sakliga utvärderingar av alternativa lösningar samt väga olika intressenters behov mot varandra för att skapa genomtänkta kompromisser.

Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.

Lägg till det botens förmåga att simultant föra resonemang med olika expertkällor som ger fler perspektiv. AI-boten kan fungera som en automatisk upplysningscentral för mängder av komplicerade frågeställningar tvärs över företagets enheter och informationssilos. Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.

The Economist Intelligence Unit uppger att 75 procent av alla företag kommer att implementera AI-lösningar inom de närmaste tre åren.

Det finns en stor effektiviseringspotential när ekonomiavdelningen kan lämna automatiska rekommendationer så fort ny relevant finansiell data dyker upp, projektkontoret kan låta AI-boten sköta all planering och HR-avdelningens administrativa process kan översättas till en bot som agerar enligt medarbetarnas specifika behov.

Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer. 

Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer. Om Joaquin Phoenix hade sin Samantha, kan varje individ snart föra en intelligent konversation på väg in till jobbet med en bot som förbereder dagens uppgifter och ger rekommendationer inför kommande beslut.

I teorin skulle samma AI-bot i framtiden simultant kunna sköta kundtjänsten samtidigt som den har utvecklingssamtal för att förbättra kundmötet, ger input från kunderna till produktutvecklingsenheten och presenterar finansiell påverkan av ett förnyat produktprogram till ledningsgruppen.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot. Hon har tidigare drivit konsultföretag inom varumärken och innovationer.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera