Hoppa till innehållet

Krys vd: ”Det är en barnsjukdom”

De digitala vårdcentralerna tvingas samarbeta med fysiska vårdcentraler för att nå den offentliga vården. ”Det är som att de som säljer flygbiljetter online skulle behöva en fysisk kiosk”, säger Krys vd Johannes Schildt.

Krys vd Johannes Schildt intervjuas på Di Digitals och Dagens Medicins frukostmöte #healthtechhub i Almedalen.
Krys vd Johannes Schildt intervjuas på Di Digitals och Dagens Medicins frukostmöte #healthtechhub i Almedalen.Foto: Jack Mikrut

För mindre än en vecka sedan kunde Di Digital rapportera att den digitala vårdcentralen Kry (NTL) tog in 200 miljoner kronor i riskkapital. Totalt har bolaget tagit in 250 miljoner kronor sedan tjänsten lanserades i Sverige för tre år sedan. 

Läs även: Nu är Kry ett miljardbolag 

Kry, som erbjuder läkarbesök via videosamtal, har växt snabbt och är nu värderat till över 1 miljard kronor. Men samtidigt som intresset för den här typen av vård växer bland allmänheten så finns det vissa saker som hämmar förändringen, enligt Krys vd Johannes Schildt.

Han är en av gästerna på Di Digitals och Dagens Medicins första frukostmöte i Almedalen under måndagsmorgonen.

För att kunna erbjuda vård till allmänheten inom den offentliga vården krävs det att aktörer har en fysisk vårdcentral. Det här är något som de digitala vårdcentralerna, som Kry och Min Doktor, saknar. Därför krävs det att de har samarbeten med fysiska vårdcentraler, vilket de till exempel gör med Region Jönköping.

”Det här är ju bara en juridisk lösning, det är inte så att de har något annat med vår verksamhet att göra”, säger Johannes Schildt.

Oavsett hur stor andel de får av vår ersättning är det något som istället skulle kunna användas för att öka tillgängligheten av läkare eller förlänga våra öppettider.

Men även om samarbetena möjliggör att de digitala vårdcentralerna kan ge vård så kommer det med en prislapp. Av den ersättning som Kry och Min Doktor får av de län där de digitala vårdcentralernas patienter bor, tar de fysiska vårdcentralerna som Kry och Min Doktor samarbetar med, en andel. 

”Att vi måste samarbeta med fysiska vårdcentraler är en barnsjukdom som förhoppningsvis är på väg att ändras. Oavsett hur stor andel de får av vår ersättning är det något som istället skulle kunna användas för att öka tillgängligheten av läkare eller förlänga våra öppettider”, säger Johannes Schildt.

”Det är som att de som säljer flygbiljetter online skulle behöva en fysisk kiosk för att få bedriva sin verksamhet”, fortsätter han.

Foto: Jack Mikrut

Krys vd Johannes Schildt intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud på scen i Almedalen.

För Kry och andra aktörer skulle förändringen kunna möjliggöra att de kan behålla en större del av den ersättning som föreslås sänkas från 1 200 kronor till 650 kronor per läkarbesök. Redan nu har en process påbörjats för att ta bort kravet på digitala vårdcentraler att samarbeta med fysiska. I Stockholms Läns Landsting har man påbörjat processen och har enligt en skrivelse uppgett att från om med nästa år ska det vara möjligt.

Sverige har en unik position att bli ledande inom export av digital vård.

Kry är inte enbart verksamt i Sverige utan har även verksamheter i Norge och Spanien, där de än så länge enbart vänder sig till privatvården. 

”Sverige är ett föregångsland vilket vi märker när vi kommer utomlands. Ett exempel är Spanien där de är väldigt nyfikna på Sveriges användning av digital vård. Sverige har en unik position att bli ledande inom export av digital vård och Kry ligger längst fram att erbjuda den här typen av vård”, säger Johannes Schildt på scen.

Se hela frukostintervjun här:

Läs även: Ersättningen till digitala vårdcentraler kan halveras 

Trots att Kry än så länge inte kan erbjuda digitala läkarbesök inom den offentliga vården i Norge och Spanien så tror Johannes Schildt att den utvecklingen kommer att gå fortare än den har gjort i Sverige.

”Eftersom vi har lyckats göra det här i Sverige har vi ett bra exempel på att det fungerar vilket gör att det kommer gå snabbare i andra länder”, säger han.

Mer om Di Digitals program under Almedalsveckan:
Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera