Hoppa till innehållet

KTH-forskarnas bolag tar in 15 miljoner – för att göra smartare simuleringar

KTH-bolaget Adaptive Simulations tar in 15 miljoner kronor för att vidareutveckla sin helautomatiserade och molnbaserade simuleringstjänst.

Teamet på Adaptive Simulations. Foto: Adaptive Simulations
Teamet på Adaptive Simulations. Foto: Adaptive Simulations

Genom en molnbaserad och helautomatisk tjänst vill Stockholmsbaserade Adaptive Simulations slå sig in på marknaden för simuleringar. 

Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor från estniska Karma Ventures (NTL), tyska Creathor Venture (NTL) samt KTH:s holdingbolag KTH Holding AB (NTL).

"Pengarna ska användas till en kombination av vidareutveckling av produkten och marknadslansering", säger bolagets vd och medgrundare Sebastian Desand till Di Digital.

Simuleringarna kan användas bland annat inom bilindustrin, flygindustrin och inom elektronikindustrin.

I början av 2015 grundades bolaget för att kommersialisera sin innovation som bygger på över tio års forskning.

"Vi är en spin-off från KTH. Innovationen är ett resultat som baseras på forskning inom numerisk analys. Forskarna bakom innovationen, en professor och hans doktorander, är även grundare i Adaptive Simulations."

Läs även: Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag

Grundarna är förutom Sebastian Desand även Rodrigo Vilela de Abreu, Johan Hoffman och Niclas Jansson. Adaptive Simulations är ett alumnibolag från startupinkubatorn Sting och har även fått bidrag från EU och Vinnova i uppstartsfasen.

Till skillnad från manuella simuleringar som görs av experter erbjuder bolaget helt automatiska simuleringar, vilket man bland annat menar kortar ned tiden det tar för en produkt att nå marknaden och sänker kostnaderna.

"Tänk dig att exempelvis elbilstillverkaren Tesla vill få ned luftmotståndet och se hur det påverkar bränsleförbrukningen, eller vilken turbulens backspeglarna orsakar. Det kan man antingen göra i vindtunnlar, eller genom simuleringar i en dator."

Simuleringsbranschen är nischad mot industrin och affärerna sker ofta företag emellan, men den växer snabbt enligt Sebastian Desand.

"Problemet har varit att simuleringar har varit manuella och krävande. En ingenjör som är expert på området lägger 1-3 veckor i snitt på manuellt arbete när en simulering görs."

Läs även: Så ska Mapillary träna upp självkörande bilar

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera