Hoppa till innehållet

Bristen på kvinnliga änglar skapar sämre bolag

Den skeva könsbalansen bland svenska ängelinvesterare är ett branschproblem. Josefin Jakobsson sätter hoppet till en ny generation investerarkvinnor. 

Josefin Jakobsson
Josefin JakobssonFoto: Joey Abrait

Jag träffar en bekant över lunch. Hon är på väg att dra igång ett småskaligt investerarnätverk, tillsammans med en grupp kollegor och bekanta.

De blivande affärsänglarna har olika bakgrund, olika kompetens och vet vilken typ av bolag de har bäst möjlighet att stötta. Men en sak skaver. Med undantag från min bekant är de alla män.

Gruppen börjar bli smått desperat. Att satsa delar av sitt privata kapital på startupbolag blir allt vanligare, så visst borde det finnas kvinnor där ute på jakt efter spännande investeringar? De frågar vänner och kontakter, och det kan tilläggas att det kontaktnät de här personerna tillsammans sitter på är imponerande.

Nu går frågan till mig, men pinsamt nog blir även jag svaret skyldig. De kvinnor jag själv känner till som investerar privat är försvinnande få.

Jag lovar att återkomma och gör sen det jag gör bäst, eller brukar göra bäst - research. När jag skriver det här har jag och min kollega Viktor Ström gått igenom namnen på över 200 affärsänglar som mer eller mindre regelbundet investerar i svenska startupbolag. Endast 14 av dessa, cirka 7 procent, är kvinnor, bland annat Jane Walerud, en av Sveriges tyngsta investerare och med en rad bolagssuccéer i bagaget.

Men den vi egentligen är på jakt efter är nästa Jane Walerud.

Ekvationen är enkel. Fler kvinnliga investerare gör att en ny grupp entreprenörer får chansen och höjer kvaliteten på bolag i stort.

Letar vi på fel ställen? Jag bestämmer mig för att bredda mitt sökande utanför affärspress och de informella ängellistor i Excel-format som idag är hårdvaluta bland svenska entreprenörer på jakt efter startkapital.

Till slut hamnar jag hos Rättviseförmedlingen, som även de gjort ett försök att samla namnen på kvinnliga investerare. Men listan här är till och med magrare än min egen.

Att fler kvinnor inte investerar privat i startupbolag är ett branschproblem. Inte minst eftersom kvinnliga affärsänglar har visat sig vara mer benägna att satsa på kvinnliga entreprenörer än vad deras manliga kollegor är.  Kvinnliga entreprenörer är i sin tur mer benägna att vända sig till kvinnliga investerare i jakt på kapital, visar forskning.

Men att kvinnliga entreprenörer får en mindre del av kakan när männen dominerar är inte det enda problemet. En affärsängel bidrar nämligen inte enbart med kapital utan även kompetens, och det finns fler än ett svenskt startupbolag som skulle må bra av fler kvinnliga rådgivare och styrelsemedlemmar.

Att en blandning av styrelseledamöter har positiva effekter på arbetet i styrelserummet visar en rad forskningsrapporter. Men jag vet också att den kunskap som finns hos kvinnliga grundare och anställda i det svenska startup-communityt är enorm.

Ekvationen är enkel. En större andel kvinnliga investerare gör både att en ny grupp entreprenörer får chansen och höjer kvaliteten på bolag i stort.

Den senaste tiden känns dock som att något är på väg att hända. En ny generation kvinnor har trätt fram på den svenska startupscenen. Ett exempel är Jessica Nilsson, investment manager på riskkapitalbolaget Northzone och grundare av det internationella mat på nätet-imperiet Hellofresh. Ett annat Sophia Bendz, tidigare marknadschef på Spotify, som investerat i både Tictail och mensappen Clue, och nyligen blivit partner i det internationella ängelnätverket Beta Angels.

De nya trenden med nätverk- och syndikeringsplattformarna för ängelinvesteringar har för övrigt även det bidragit till att öppna dörren för nya investerare. Hos nätverket Stockholms Affärsänglar är exempelvis hela 12 av 40 partners kvinnor.

När vi nu listar Sveriges 20 mest inflytelserika affärsänglar finns tre tunga kvinnor med på listan, det är alldeles för få. Men jag är övertygad om att listan om några år kommer att se radikalt annorlunda ut.

Vår ambition med Di Digital är att göra relevant affärsjournalistik för det nya svenska näringslivet. Då vägrar vi nöja oss med att bara berätta halva historien.

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera