Hoppa till innehållet

Kvinnoräknaren som ska skaka om nyhetsbranschen

Just nu handlar två tredjedelar av artiklarna i Sveriges största tidningar om män. Systemvetaren Olga Stern har tagit fram ett verktyg som kan ändra på det. 

Systemutvecklaren Olga Stern har tagit fram Genews.io
Systemutvecklaren Olga Stern har tagit fram Genews.ioFoto: Malin Ekman

"Jag har lagt hela min semester på det här", säger Olga Stern, som till vardags arbetar på konsultfirman Valtech.

Den förstörda semestern började med ett Hackathon i april. Där tog Olga Stern fram en protyp för att räkna ut hur ofta kvinnor och män nämndes i nyhetstexter. Nu läser hon in alla texter som publiceras från ett 15-tal av Sveriges största nyhetssajter.

"Dels kollar jag på egennamn och skickar dem till en extern tjänst som avgör kön, dels har jag med ord som hon och han, eller syster och tjej som syftar till kvinnor eller män", säger Olga Stern. 

Resultaten syns på sajten Genews.io. I dag är den totala fördelningen att ungefär en tredjedel av artiklarna handlar om kvinnor och två tredjedelar handlar om män. En fördelning som hållit sig ganska lik de senaste två veckorna. 

"Det pratas mycket om att det inte är jämn könsfördelning i nyheterna men det har inte funnits några faktiska siffror på det. Tanken är att tidningar ska kunna arbeta med det här som ett verktyg så att de kan påverka hur det ser ut", säger hon. 

Ett par redaktioner har redan hört av sig och Olga Stern hoppas ha de första kunderna klara inom några dagar. 

"Det som är kul är att det är tidningarna som kontaktat mig. De kommer att kunna se sin egen statistik, historik och jämföra med hur det ser ut totalt. Tanken är att det ska vara superenkelt att använda".

Än så länge läser sajten bara in svenska tidningar, men planen är att bygga ut även till andra språk.

"Jag kommer att lägga till tidningar i takt med att jag får fler kunder. Som det är nu står jag själv för alla kringkostnader och det är rätt dyrt att ta in alla tidningar. Men jag har byggt allt så att man enkelt kan koppla på fler tidningar och språk. Ju större databasen blir desto fler jämförelser kommer man att kunna göra, som hur könsfördelningen i ekonominyheterna i Spanien skiljer sig från Grekland". 

Just nu jobbar Olga Stern med att ta fram en topplista över de tidningar som har jämnast könsfördelning i Sverige. 

"Det här ska vara pepp så jag vill bara ha en topplista, inte skämma ut de som ligger sist".

Just nu är Sveriges mest jämställda tidningar enligt Genews: Östgöta Correspondenten, Uppsala Nya Tidning och Expressen. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera