Taxiutredningen, som i dag överlämnades till regeringen, drar upp strikta linjer för vad som ska klassas som samåkning. Enligt utredningens förslag ska de som delar bil under en resa också dela på samtliga kostnader.
Läs mer: Taxiutredaren: Ubers bilar slipper taxameter
För Ubers budgettjänst Uberpop, som lades på is i maj efter att flera förare dömts för olaglig taxiverksamhet, innebär förslaget ett försatt stopp. Det väcker ont blod hos Liberalernas skattepolitiske talesperson Mathias Sundin.
”Det är mycket olyckligt. Den här typen av tjänster är smarta, både ekonomiskt och miljömässigt”, säger han.
”Den här typen av klåfingrighet, att tro att man kan dra upp exakta linjer för vad teknisk utveckling och förändrat beteende leder till, är helt fel väg att gå. Låt sådana här tjänster blomma och gör det enkelt för förarna att göra rätt för sig.”
Enligt Mathias Sundin finns redan tekniken som skulle göra det möjligt för Uberpop-förarna att lätt betala in rätt skatt. Dagens reglering kring taxilegitimation och taxibilsregistrering ser han som fullständigt onödig.
”Vi har redan något som kallas för körkort. Har du det och en bil som besiktigad så tycker jag att det räcker”, säger Mathias Sundin.
Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull
Men Emil Burman, utredare på Transportarbetarförbundet, menar att Mathias Sundins resonemang är verklighetsfrånvänt.
”Det är lätt att gömma sig bakom liberala floskler. Men man måste se verkligheten som den är. Det är uppenbart att vi till exempel behöver vandelsprövning och medicinsk prövning av taxiförare”, säger han.
Från fackförbundets sida ser man positivt på utredningens förslag.
”Det är bra att man förtydligar vad samåkning är. Det handlar om att ta betalt för faktiska kostnader, men det handlar inte om någon vinstdrivande verksamhet”, säger Emil Burman.