Hoppa till innehållet

Lagercrantz: “Litteraturen måste bli mer digital"

“Ett förlag är inte som andra företag. Det är en uppbärare av kultur. Jag hoppas, vid gud, att man förstår det.” Det säger succéförfattaren David Lagercrantz om Storytels köp av Norstedts.

David Lagercrantz
David Lagercrantz

Affären slog ned som en bomb i kulturvärlden under onsdagen: Ljudboksförlaget Storytel köper förlaget Norstedts för 150 miljoner kronor.

Ett av Sveriges äldsta och mest anrika bokförlag, grundat år 1823, ägs alltså numera av ett teknikbolag med blott 11 år på nacken.

Jag älskar paradigmskiften.

David Lagercrantz, författare till bland annat Zlatan-biografin och den fjärde delen i Millennium-serien, är en av Norstedts mest profilerade och bäst säljande författare.

”Min första reaktion var att ta kontakt med min förläggare Eva Gedin. Hon var verkligen lycklig och sa att det kändes väldigt bra. Det var för mig oerhört skönt att höra”, säger han till Di Digital.

“Jag älskar paradigmskiften och jag tror verkligen på den här digitala förflyttningen som sker överallt,“ fortsätter David Lagercrantz.

Samtidigt höjer han ett varnande finger mot de nya ägarna:

“Ett förlag är inte som andra företag. Ett förlag är en bärare av kultur och måste, som Norstedts alltid har gjort, hitta en balans mellan smal och bred kultur”, säger han.

Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar.

“Det är så oerhört viktigt att inte genrelitteraturen tar över. Jag talar väl emot mig själv när jag säger såhär, men litteratur är inte bara underhållning. Det är alltid någonting mer än så. Jag hoppas, vid gud, att man förstår detta”, säger David Lagercrantz.

David Lagercrantz uppskattar själv Storytels tjänster, säger han. Framförallt teknikens förmåga att nå ut till nya läsargrupper.

“Det största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner. Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar”, säger David Lagercrantz.

“Så småningom så måste litteraturen flytta mer mot det digitala och något slags Spotify-liknande modell. Då tycker jag det är underbart att Storytel finns där. Jag tror man har betytt mycket för att föra ut litteraturen till många som annars inte skulle ta sig tid till den”, fortsätter han.

David Lagercrantz är en av Sveriges bäst säljande författare. Han bok om Zlatan Ibrahimovic, “Jag är Zlatan”, har bara i Sverige sålt i över 700 000 exemplar.

Hans fjärde del i Millennium-serien, “Det som inte dödar oss”, har även den varit en enorm försäljningsframgång. Någon månad efter att boken kom ut förra året hade den sålt i över 2,3 miljoner exemplar, enligt Expressen. Det innebar redan då arvoden på omkring 30 Mkr till David Lagercrantz.

Under 2017 kommer nästa del i Millenniumserien.

Hur är det annars?

“Jodå. Jag skriver så fingrarna blöder”, säger David Lagercrantz.


Transparens: Artikelförfattaren Daniel Goldberg är utgiven på Norstedts och var delaktig i researcharbetet med David Lagercrantz “Det som inte dödar oss”.

Läs även: 

Foto:

Kommentar: Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera