Anna Felländer, som bland annat har varit chefsekonom och digitaliserings- och framtidsekonom för Swedbank, lämnade storbanken i september.
Nu tar hon klivet in i startup-världen och blir expertrådgivare till Sana (NTL), en inlärningsapp som tar hjälp av artificiell intelligens för att skräddarsy lärandet för olika användare.
Hon blir också styrelseledamot för Whispr Group, ett analysföretag som använder sig av AI och big data för att hjälpa sina kunder att förstå vad som sägs om dem i sociala och traditionella medier. Bland annat Disney, Spotify och Coca-Cola finns bland Whispr Groups kunder.
"Anledningen till att jag väljer AI-bolag är för att jag tror att kunddatabasen är det nya guldet", säger Anna Felländer, som inte vill berätta om hon också investerat i bolagen.
Enligt henne finns det enorm samhällsekonomisk nytta att hämta när AI appliceras på användardata.
Läs mer: Swedbanks framtidsekonom slutar
Hon säger att företags användning av AI handlar om att kunden ger bort en del av sin integritet och i gengäld får tids- och effektivitetsvinster i form av en skräddarsydd tjänst.
"Därför behövs det styrning, etik och regelverk inom AI."
Hon blir också seniorrådgivare på konsultbolaget Boston Consulting Group. Hon ser sig som en förmedlare som sluter gapen mellan akademin, politiken, startup-bolagen och storbolagen. Rollen som rådgivare knyter ihop säcken.
Dessutom forskar hon om digitalisering vid Handelshögskolan samt fortsätter sitt arbete vid Handelns ekonomiska råd.
Styrelseuppdragen blir förmodligen snart fler.
"Jag för dialog med ett antal bolag", säger hon.