Hoppa till innehållet

Låneförmedlaren Savelend får grönt ljus av FI

Lånebolaget Savelend, som tidigare stoppats av Finansinspektionen, får nu grönt ljus. Bolaget ägnar sig åt att förmedla lån mellan långivare, så kallade peer-to-peer-lån.

Ludwig Pettersson, vd för Savelend.
Ludwig Pettersson, vd för Savelend.Foto: Savelend

”Det är fantastiskt skönt. Vi har jobbat med detta länge och detta är ett kvitto på att det vi gör är korrekt”, säger Ludwig Pettersson, vd för Savelend (NTL).

Bolaget grundades 2013 och första lånet förmedlades 2014. I december samma år ansökte man om att bli konsumentkreditinstitut, i linje med den nya lag som just införts.

Men marknaden hamnade under lupp i höstas då Finansinspektionen gick ut med att de skulle granska bolag med plattformar som erbjuder lån från privatpersoner till andra privatpersoner. Detta efter den stora skandal som lånesajten Trustbuddy orsakade efter att olovligt ha lånat ut insatta pengar.

Läs mer: Miljonbluffen i Trustbuddy – så här gick det till

”Finansinspektionen hörde av sig och hade två frågor. De ville se hela vår lånebok och hur vi hanterade kreditförluster”, säger vd Ludwig Pettersson.

Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019

Savelend fortsatte att förmedla lån mellan privatpersoner efter detta och i februari ansökte man om att bli registrerad betaltjänstleverantör.

”Vi hade ett samarbete med Amfa Bank, men ville börja utföra betaltjänsterna på egen hand”, säger Ludwig Pettersson.

FI skickade en rad kompletteringsfrågor under sommaren som Savelend besvarade i slutet av augusti. Men bolaget fick avslag i början av september.

”Det var med hänvisning till vår kreditbedömning. Det handlade om att vi inte tog in uppgifter om övriga kostnader per månad. Vi använde schablonsuppgifter från Konsumentverket, men vi ändrade det och skickade in omprövning”, säger vd:n.

Det är denna omprövning som nu beviljats.

”Vi fick beskedet under måndagskvällen”, säger Ludwig Pettersson.

Savelend är nu registrerad betaltjänstleverantör. Nästa steg blir att bli ett betalningsinstitut, i likhet med bland annat Lendify. Då får man förmedla betalningar för mer än 360 Mkr per år.

Läs mer: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

”Vår målsättning är att förmedla en kvarts miljard 2017 och lansera i ett annat europeiskt land”, säger Ludwig Pettersson.

Målet är att bli en marknadsplats för alternativa investeringar. Konsumentkrediter, billån, fakturaköp, med mera. 

Tidigare i somras tog Savelend in 2,7 Mkr från en rad affärsänglar.

”Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019”, säger vd Ludwig Pettersson.

Debatt: ”Regeringen kan göra Sverige till ett ledande fintech-land”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera