Kinesiska Alibaba har på några korta år seglat upp som världens största e-handelsbolag med ett marknadsvärde på 2300 miljarder kronor i New Yorkbörsen. För att förstå hur denna nya jätte kommer att påverka den Svenska techsektorn gäller det att ha koll på bolagets historia och motivation. På podden Den Digitala Draken har vi därför ägnat våra två senaste avsnitt åt att kartlägga bolagets resa från idé till världsherravälde.
Alibaba startades av Jack Ma, engelskaläraren utan datorkunskaper som misslyckades med högskoleprovet gång på gång och var den enda av 24 sökande som inte kunde få jobb på snabbmatskedjan KFC. Men snabbspolar vi några år framåt hittar vi samma Jack Ma på scen där berättar om sina erfarenheter som grundare av världens största e-handelsaktör, Alibaba. Och vem ställer frågorna? Ingen mindre än President Barack Obama.
Läs mer: Svensk startup ska lära Kinas skolbarn vintersport
Historien om Jack Ma och Alibaba är på många sätt historien om de globala internetföretagens frammarsch, men även berättelsen om en annorlunda entreprenör och hur Kina gick från fattigdom till en tech-stormakt, idag likställt Silicon Valley.
Läs mer: Här är Kinas nya jättefond
På samma sätt som vi tillskriver Silicon Valley’s framgångar till Steve Jobs och Elon Musk, har Jack Ma och Alibaba spelat samma roll i att driva Kinas digitala dominans. Under de senaste åren har det byggts upp kinesiska internetföretag med lika mycket pengar som sina amerikanska motsvarigheter, och inte sällan mer innovativa lösningar. Nu har de riktat blicken västerut, där användarbetéenden alltmer liknar det kinesiska beteendet – och i Kina har de redan tagit hem segern.
När Alibaba grundades 1999 var det få utanför bolaget som trodde att de – 15 år senare –skulle bli historiens största börsnotering och inneha rollen som världens största e-handelsbolag. Idag är Alibaba värderat till cirka 2300 miljarder kronor. Genom sina olika varumärken och investeringar har de den marknadsledande positionen inom kinesisk e-handel, fintech, ridesharing, onlinevideo, med mera.
Läs mer: Alibaba blir OS-sponsor
För att vi ska förstå Alibabas position i Kina, kan vi föreställa oss vad man får om man slog ihop motsvarande Amazon, eBay, PayPal, Stripe, Uber, Youtube, Yelp och Groupon till ett och samma företag. Det är precis vad Jack Ma har byggt upp med sitt Alibaba – i världens folkrikaste land.
Genom att studera historien om Alibaba närmare finner man många lärdomar, även för oss i väst. Bland annat hur de lyckades bygga upp ett ekosystem som både stärkte positionen inom e-handel, och möjliggjorde en dominant roll inom alla delar av den moderna och digitala ekonomin. Lika imponerande är det att se hur vd:n för börsbolaget klär ut sig för att sjunga ”Can you feel the love tonight” inför stående ovationer från 20 000 hysteriska anställda.
Läs mer: Jack Ma lovar Donald Trump en miljon nya jobb
Det fascinerande (eller skrämmande, beroende på åskådaren) är att detta bara är första kapitlet i berättelsen om Jack Ma och Alibaba. De lyckade med att skapa ett av världens största företag, trots att de bara fanns i ett land. Vad händer när de bestämmer sig för att ta över resten av världen?
Vi på podcasten Den Digitala Draken tycker att historien är så fascinerande att vi har spelat in två fullspäckade avsnitt om bara Alibbab och Jack Ma, var de står idag och vart de är på väg. Jättespännande, tycker vi!
Mycket nöje!
Lyssna på Den Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.