Hoppa till innehållet

Läs regeringens egna ord om personaloptionerna

Söker du detaljerna om regeringens optionsförslag? Så här skriver regeringen om saken:

På söndagen presenterade regeringen sitt eget förslag till skattelättnader för vissa personaloptioner.
På söndagen presenterade regeringen sitt eget förslag till skattelättnader för vissa personaloptioner.Foto: TT

Personaloptioner för nyckelpersoner i små, unga och växande företag

Förslaget

För att underlätta för små, unga och växande företag att rekrytera och behålla nyckelpersoner avser regeringen att lämna förslag om lättnader i beskattningen av personaloptioner för mindre företag.

Förslaget innebär att förmån av personaloption inte ska tas upp till beskattning i inkomstslaget tjänst under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda. Som en följd av detta betalar arbetsgivaren inte heller arbetsgivaravgifter. I stället sker beskattning i inkomstslaget kapital först när den skattskyldige avyttrar den andel som har förvärvats genom utnyttjande av personaloptionen.

Godkännande av Europeiska kommissionen

Detta innebär ett statligt stöd som måste anmälas till Europeiska kommissionen för godkännande innan det genomförs. Förslaget har utformats så att det bör kunna godkännas av kommissionen och i så fall träda i kraft den 1 januari 2018.

Krav för att förslaget ska vara tillämpligt

Intjänandetiden för personaloptionen är tre år. Optionen får utnyttjas först efter intjänandetiden, men senast tio år efter att optionsavtalet har ingåtts. Under intjänandetiden ska optionsinnehavaren arbeta i företaget i genomsnitt 30 timmar per vecka. Under intjänandetiden ska optionsinnehavaren också få en sammanlagd lön som motsvarar minst 13 inkomstbasbelopp (motsvarande en månadslön på drygt 22 000 kronor, beräknat utifrån 2017 års inkomstbasbelopp).

Därutöver gäller följande krav för att förslaget ska vara tillämpligt:

  • Företaget ska ha färre än 50 anställda samt en nettoomsättning eller balansomslutning på högst 80 miljoner kronor. Om företaget ingår i en koncern, gäller kraven sammantaget för alla företag i koncernen.

  • Offentliga organ får inte kontrollera 25 procent eller mer av kapital- eller röst­andelar­na i företaget.

  • Företagets andelar får inte vara upptagna till handel på en reglerad marknad.

  • Företaget ska huvudsakligen bedriva rörelse. Företaget ska också huvudsakligen bedriva annan verksamhet än:
  • bank- eller finansieringsrörelse,
  • försäkringsrörelse,
  • produktion av kol eller stål,
  • handel med mark, fastigheter, råvaror eller finansiella instrument,
  • uthyrning för längre tid av lokaler eller bostäder, eller
  • tillhandahållande av tjänster som avser juridisk rådgivning, redovisning eller revision.
  • Företaget får inte ha bedrivit verksamhet i mer än 10 år.
  • Företaget får inte vara i ekonomiska svårigheter, t.ex. skyldigt att upprätta en kontrollbalansräkning, vara föremål för företagsrekonstruktion eller vara på obestånd.

  • Värdet på samtliga personaloptioner i företaget, dvs. värdet på options­inne­havarens personaloption tillsammans med värdet på övriga personal­optioner som innebär rätt att förvärva andelar i företaget och som företaget har ingått avtal om, får när optionsavtalet ingås inte överstiga 75 miljoner kronor.

  • Värdet på optionsinnehavarens samtliga personaloptioner, som innebär rätt att förvärva andelar i företaget och som företaget har ingått avtal om, får när optionsavtalet ingås inte överstiga 3 miljoner kronor.

Tidsplan

15 mars 2016 – Särskilde utredaren överlämnar betänkandet Beskattning av incitamentsprogram, SOU 2016:23, till regeringen.

5 april 2016 – Betänkandet skickas ut på remiss till 51 olika remissinstanser.

15 augusti 2016 – Sista datum för remissvar.

20 december 2016 – Regeringsbeslut om Lagrådsremiss.

20 december 2016 – Notifiering till Europeiska kommissionen.

20 februari 2017 – Deadline för Europeiska kommissionen att återkomma till Sverige angående notifieringen. Antingen med ett beslut eller med frågor som behöver besvaras för att de ska kunna fatta sitt beslut.

September 2017 – Regeringens budgetproposition för 2018.

December 2017 – Beslut i riksdagen i samband med behandlingen av budget.

1 januari 2018 – Möjligt ikraftträdande.

Källa: Regeringen

Läs mer:

Damberg: ”Vi har inte oändliga resurser”

Profilerna sågar förslaget: ”Idiotiska regler”

Startup-främjaren: ”De håller hårt i statskassan”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera