Hoppa till innehållet

Lät 30 anställda gå – nu är Widespace lönsamt

Efter att ha sparkat 30 anställda har mobilannonsbolaget Widespace nått lönsamhet på månadsbasis, enligt vd:n Patrik Fagerlund.

Patrik Fagerlund är vd på Stockholmsbolaget Widespace.
Patrik Fagerlund är vd på Stockholmsbolaget Widespace.

I somras avslöjade Di Digital att Widespace (NTL) hade dragit ner på sina expansionsplaner, varslat 30 personer och riktat in sig på att nå lönsamhet.

Bolaget hade då 220 anställda och hade bara månader tidigare tagit in 147 miljoner kronor i riskkapital från aktörer som Kreos Capital (NTL) och Northzone (NTL).

Läs mer: Stora nedskärningar på Widespace – avbryter expansionen

Nu har Widespace nått lönsamhet på månadsbasis, enligt vd:n Patrik Fagerlund (NTL). Det rapporterar sajten Breakit.

Dessutom har bolaget börjat att tydligare dela upp sig i två delar: en som fokuserar på Widespaces teknikutveckling och en som säljer annonser. Nu ska Widespace också börja sälja sin teknik, som bestämmer vilken typ av annons som bör visas till vilken målgrupp.

“Efter att vi bestämde oss för att minska antalet anställda har vi fokuserat bolaget mot två ben: Ett som fokuserar på att sälja vår teknik, och ett annat där vi säljer media till annonsörer”, säger Patrik Fagerlund till Breakit.

”Det är ingen hemlighet att vi driver bolaget i den riktningen sedan i våras. Ute på marknaden har det kanske funnits en osäkerhet om vi är ett techbolag eller ett säljbolag. Det är klart att man måste addressera den otydligheten.”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera