Hoppa till innehållet

Lauritz.com rusar efter rapport

Bolaget är besviket på en utebliven tillväxt under 2016. Men vinsten stärks – och aktien rusar.

Margrethe Rode Sundström, vd för Lauritz.
Margrethe Rode Sundström, vd för Lauritz.

2016 var på många sätt ett utmanande år för auktionshuset Lauritz.com (NTL) som är listat på First North. Så kommenterar vd Mette Rode Sundström rapporten för helåret 2016. 

Resultatet efter skatt blev 9 miljoner danska kronor för det fjärde kvartalet 2016. Samma kvartal året innan var jämförande siffra 2,8 miljoner kronor.

Repporten fick aktien att lyfta 15 procent till 8,3 kronor på måndagsmorgonen. De senaste 6 månaderna har Lauritz-aktien dock fallit nästan 40 procent. Aktien noterades den 22 juni 2016 till kursen 15 kronor per aktie.

Läs mer: Nytt börsförsök för Lauritz.com

Auktionsomsättningen minskade under helåret till 1073,4 miljoner danska kronor jämfört med 1084 miljoner danska kronor året innan. Sett till bara fjärde kvartalet ökade auktionsomsättningen med 16 procent.

Intäkterna för helåret minskade till 219,4 miljoner danska kronor jämfört med 225,2 miljoner danska kronor året innan. Sett till bara fjärde kvartalet ökade intäkterna 3 procent.

Bolaget förklarar minskningen med engångsavgifter kopplade till försäljning genom partnerskap.

Bolaget är besviket på den uteblivna tillväxten i auktionsomsättning och att vinsten blev lägre än väntat. Lauritz har sjösatt ett kostnadsbesparingsprogram som bland annat innebär att 15 procent av personalen vid huvudkontoret blir av med sina tjänster.

Läs mer: Lauritz vinstvarnar för 2016

Bolaget väntar sig att de ska öppna fler auktionshus under 2017. Dessutom ska Lauritz se över sitt CRM-system, omdesigna sin app och implementera ett nytt kortbetalningssystem.

För 2017 spår bolaget ökade intäkter och en ebitda-marginal på mellan 20 och 25 procent. Marginalen för 2016 landade på 21,1 procent.

Lauritz affärsidé är att flytta fysiska auktionshus verksamhet till nätet. Bolaget har 27 auktionshus i Norden, Tyskland och Belgien.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera