Hoppa till innehållet

Learning to sleep lanserar tjänst för att minska jobbstress

Malmöbolaget Learning to Sleep lanserar en ny tjänst för att förebygga anställdas stressproblem. Först ut är den svenska marknaden och efter sommaren ska produkten rullas ut internationellt. 

Micael Gustafsson med medgrundaren till Learning to Sleep Peter Boye. Foto: Bolaget
Micael Gustafsson med medgrundaren till Learning to Sleep Peter Boye. Foto: Bolaget

Konceptet, som heter Mindsum går ut på att få både medarbetare och organisation att upptäcka tidiga tecken på sömn- och stressproblem. Medarbetaren får, via en app, tillgång till utbildning och ett antal verktyg för att lära sig hantera stress och sömnproblem. Arbetsgivaren får ett implementationsstöd och ett verktyg för uppföljning så att man på ett tidigt stadium kan fånga upp tecken på ohälsa inom organisationen. 

Läs mer: Malmöbolaget vill vagga hela världen till sömns

Enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Learning to sleep uppger 58 procent av de tillfrågade att de upplever arbetsrelaterad stress en eller flera gånger i veckan och 35 procent uppger att de varje vecka mår dåligt av stressen. Micael Gustafsson, vd för Leraning to Sleep (NTL), säger att stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning.  

”Undersökningen visar att det är ganska illa ställt. Mindsum syftar till att förebygga stress och kan vi förebygga en sjukskrivning så kan företaget räkna hem kostnaden för konceptet direkt”, säger han.

Under hösten har Learning to sleep testat Mindsum på ett antal större svenska företag och i dag lanseras tjänsten publikt.

Vi för samtal med en av Europas största matvarukedjor som är intresserade av tjänsten.

”Marknaden är initialt alla svenska företag. Efter sommaren ska vi ta konceptet utanför Sverige. Vi för samtal med en av Europas största matvarukedjor som är intresserade av tjänsten och har några större potentiella kunder i Storbritannien”, säger Micael Gustafsson.

Learning to Sleep var tidigt ute med sin sömnteknologi. 2013 lanserade de en webbtjänst som de hade utvecklat i samarbete med Pfizer. 2016 blev Learning to Sleep det enda icke-amerikanska bolaget som under tre månader medverkade i den prestigefyllda Silicon Valley-acceleratorn Plug and Play. I slutet av förra året tog man in 4 miljoner kronor, bland annat från Thomas Wiklunds Malmöbaserade investmentbolag Dendera Ventures

”Nu börjar vi generera återkommande månatliga intäkter och räknar med att kunna utveckla bolaget i ännu snabbare takt”, säger Micael Gustafsson.

Sifoundersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 8–11 september 2016. Totalt intervjuades 1391 personer (1046 i arbete) i åldrarna 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera