Konceptet, som heter Mindsum går ut på att få både medarbetare och organisation att upptäcka tidiga tecken på sömn- och stressproblem. Medarbetaren får, via en app, tillgång till utbildning och ett antal verktyg för att lära sig hantera stress och sömnproblem. Arbetsgivaren får ett implementationsstöd och ett verktyg för uppföljning så att man på ett tidigt stadium kan fånga upp tecken på ohälsa inom organisationen.
Läs mer: Malmöbolaget vill vagga hela världen till sömns
Enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Learning to sleep uppger 58 procent av de tillfrågade att de upplever arbetsrelaterad stress en eller flera gånger i veckan och 35 procent uppger att de varje vecka mår dåligt av stressen. Micael Gustafsson, vd för Leraning to Sleep (NTL), säger att stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning.
”Undersökningen visar att det är ganska illa ställt. Mindsum syftar till att förebygga stress och kan vi förebygga en sjukskrivning så kan företaget räkna hem kostnaden för konceptet direkt”, säger han.
Under hösten har Learning to sleep testat Mindsum på ett antal större svenska företag och i dag lanseras tjänsten publikt.
Vi för samtal med en av Europas största matvarukedjor som är intresserade av tjänsten.
”Marknaden är initialt alla svenska företag. Efter sommaren ska vi ta konceptet utanför Sverige. Vi för samtal med en av Europas största matvarukedjor som är intresserade av tjänsten och har några större potentiella kunder i Storbritannien”, säger Micael Gustafsson.
Learning to Sleep var tidigt ute med sin sömnteknologi. 2013 lanserade de en webbtjänst som de hade utvecklat i samarbete med Pfizer. 2016 blev Learning to Sleep det enda icke-amerikanska bolaget som under tre månader medverkade i den prestigefyllda Silicon Valley-acceleratorn Plug and Play. I slutet av förra året tog man in 4 miljoner kronor, bland annat från Thomas Wiklunds Malmöbaserade investmentbolag Dendera Ventures
”Nu börjar vi generera återkommande månatliga intäkter och räknar med att kunna utveckla bolaget i ännu snabbare takt”, säger Micael Gustafsson.
Sifoundersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 8–11 september 2016. Totalt intervjuades 1391 personer (1046 i arbete) i åldrarna 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.