Hoppa till innehållet

Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig"

Collector-grundaren och techinvesteraren Lena Apler utses till årets Female Founder, framröstad av Di Digitals läsare. 

Lena Apler på scen under Female Founders 2017. Foto: Jonas Eng
Lena Apler på scen under Female Founders 2017. Foto: Jonas Eng

Di Digitals läsare har röstat fram Lena Apler (NTL)  till årets Female Founder 2017. Hon är grundare av den digitala nischbanken Collector vars börsvärde idag ligger på omkring 10 miljarder kronor.

"Det känns fantastiskt att bli framröstad. Man blir aldrig blasé på utmärkelser. Jag gillar att vinna. Finns det en tävling så vill jag vinna den", säger hon till Di DIgital.

Varför vinner du tror du?
"Collector har funnits i olika skepnader i 18 år. Vi har gått från i princip ett nollvärde till ett börsvärde på 10 miljarder kronor. Kanske är det långsiktighet och tillväxt som har tilltalat läsarna. Det finns en viss tjusning i att grunda ett bolag och låta det växa."

Läs även: Drönarbolaget Globhe vann pitchtävlingen under Female Founders

Förutom att ha grundat Collector har hon på senare år dessutom seglat upp som en av Sveriges vassaste ängelinvesterare. I hennes privata portfölj finns bland annat sparappen Dreams, e-handelsbolaget NA-KD, och fintechbolaget Sigmastocks.

Karriären i bankvärlden inledde hon som 23-åring på SEB efter att ha vuxit upp i en textilfamilj i Borås och ursprungligen studerat till lärare. En av höjdpunkterna i arbetslivet var när hon för statens räkning under 90-talets finanskris räddade Nordbanken. Då jobbade hon jobbade för statliga Securum Finans. 

När uppdraget var slutfört avvecklades Securum. Men hon och kollegan Johan Möller tog med sig inspiration från det bolaget in i Collector som de grundade 1999. 

"För 18 år sedan fanns inte begreppet startup och många tittade snett och flinade bakom ryggen på mig. Men att grunda Collector visade sig vara ett rätt bra beslut."

2003 hade bolaget vuxit och stöpts om till ett modernt finansbolag som erbjöd fakturaköp och privatkrediter för postorder och e-handel.

2014 klev hon av från vd-posten men behöll ett större privat ägande i Collector som året efter gick till börsen. Idag är hon styrelseordförande för bolaget och dessutom tillförordnad vd.

Vad har du lärt dig under karriären?
"Just att ta fram egenskaperna mod, envishet och uthållighet. Man blir inte hyllad av alla hela tiden och man måste lära sig att kliva ut på plankan. Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig. Ingen kommer att bereda dig plats, den får du ta själv."

Vad är det mest spännande som händer just nu i startup-Sverige?
"Att det händer så mycket utanför Stockholm. Det finns massor av intressanta bolag i landet, inte minst i Göteborg där jag har min bas. De här bolagen har en stor bredd och de är oftast lägre värderade än Stockholmsbolagen."

Läs mer: Spotify-tungviktare vill bygga bolag på egen hand

Mer om Female Founders: 

Di Digital Female Founders är ett event där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper kvinnliga tech-stjärnor att nå sin fulla potential. Varje år utser vi med läsarnas hjälp årets Female Founder, en kvinnlig entreprenör som på olika sätt haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. 

Läs mer: Di Digital startar pitchevent för kvinnliga grundare 

Fakta Lena Apler:

• Ålder: 65 år. 

• Gör: Ordförande Collector, Collector Ventures, tech-investerare. 

• Bor: Göteborg 

• Karriär: Lämnade studierna till lärare då hon som 23-åring fick jobb på SEB. 1993 tackade hon ja till ett jobb på Securum Finans, där hon senare blev vd. Startade 1999 banken Collector tillsammans med kollegan Johan Möller. Efter 15 år som vd för Collector tog hon  2014 rollen som ordförande för banken.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera