Zalster startades i slutet av 2015 av en grupp före detta anställda på rabattsajten Let’s deal. Bolaget har utvecklat en tjänst för algoritmstyrd annonsering på Facebook och Instagram.
Nu tar Zalster (NTL) in pengar för att ”accelerera sälj- och produktutveckling”. Det handlar om blygsamma 3 miljoner kronor, men bakom investeringen står en rad tunga aktörer. Bland annat handlar det om Let’s deal-grundarna Alexander Hars och Lars Karlsson, Collector-grundaren Lena Apler, Fyndiq- och Remente-grundaren David Brudö, samt investmentbolaget Wellstreet.
Lyssna: Superängeln Lena Apler om varför hon brinner för startups
Let’s deal-grundaren Alexander Hars är en tidig investerare i Zalster och har även tagit platsen som styrelseordförande i bolaget.
”Zalster är ett starkt team som på kort tid har lyckats påvisa märkbara förbättringar åt kunderna. Jag är därför oerhört glad över dessa nya investerare som tror lika mycket på bolaget som jag”, säger han i ett pressmeddelande.
Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Alexander Hars
Albin Stööp är medgrundare och vd för Zalster. Han beskriver tjänsten som ett lager mellan annonsören och Facebook. Tjänsten utvärderar och testar olika variabler som målgrupp, annonsmaterial med mer och väljer det alternativ som bedöms ge bäst utdelning.
”Det som skiljer oss från andra liknande tjänster är att man huvudsakligen arbetar direkt i Facebook och slipper sitta i externa system”, säger han.
Det är ingen jättesumma ni tar in. Hur länge kommer pengarna räcka?
”Vi har haft betalande kunder från dag ett så vi bränner inte så mycket pengar som man kan tro. Vi har märkt av ett stort intresse från kunder på den amerikanska marknaden och vårt huvudfokus just nu är att utveckla bolaget för att kunna möta den efterfrågan”, säger Albin Stööp.