Hoppa till innehållet

Lendo-utmanaren Advisa digitaliserade sig ur krisen

För två år sedan tvingades Lendo-konkurrenten Advisa att säga upp hälften av personalen. Nu är låneförmedlaren tillbaka på grön kvist, bland annat genom en digitalisering av marknadsföringen.

Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.
Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.

Det var sommaren 2015 som Di kunde avslöja att låneförmedlaren Advisa skulle säga upp cirka 40 procent av sina 85 medarbetare, till följd av låg lönsamhet och ökad konkurrens. I slutändan sa man upp halva personalstyrkan. Främst var det bolagets telefonförsäljare som fick gå.

”Vi insåg att framtiden för branschen var digital. Kunderna ville få hjälp online. Vi gjorde en strategisk omställning för att öka effektiviteten och kunna ska upp verksamheten och hjälpa fler kunder spara pengar på sina lån”, säger Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd i Advisa (NTL).

Han grundade bolaget 2011 ihop med Rasmus Adler Wahlberg. Till att börja med var affärsidén att hjälpa kunder att hitta marknadens bästa låneerbjudanden.

”Idag har vi samarbeten med ett 20-tal banker och långivare. Ett exempel är SEB men vi samarbetar även med ett flertal nischbanker”, säger Kristoffer Lindqvist.

De senaste två åren har bolaget fokuserat på att digitalisera sin marknadsföring, bredda sitt bankerbjudande och trimma den digitala processen. Istället för att marknadsföra sig via telemarketing använder man sig nu av Google och olika onlinesamarbeten.

Satsningarna har lyckats. Under 2016 spås omsättningen öka med 15 procent till cirka 60 miljoner kronor. Dessutom vänds fjolårets förlust på 4,1 Mkr till en vinst på 6 Mkr, enligt bolagets egen, preliminära uppskattning.

”Drivande bakom lyftet är i grunden en kombination av två faktorer. Den ena är att vi lyckats ändra till en mer skalbar modell som fokuserar på att attrahera kunder genom digital marknadsföring. Den andra, och kanske främsta anledningen, är den kundnytta vi skapar genom att konkurrensutsätta banker för att förbättra lånevillkor åt kunder”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han hävdar att Advisa i genomsnitt har lyckats spara 37 000 kronor åt de kunder som de hjälper att omförhandla villkoren.

”Det handlar om alla lån, utom bolån och summan gäller besparingar under hela lånens löptid. En majoritet av lånen vi omförhandlar gäller bilar, båtar och andra kapitalvaror”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han tror trenden att konkurrensutsätta sin bank kommer att fortsätta.

”Om räntan går upp tror vi att allt fler kunder kommer att få att vilja omförhandla sina lån och de flesta kommer vilja göra detta digitalt. Därför fokuserar vi majoriteten av våra resurser på att bygga den mest kundvänliga tjänsten helt online. För att öka takten har vi precis tagit in 8 miljoner kronor i lån och anställt en grupp talangfulla utvecklare specialiserade på kundorienterade digitala processer. Vi ser även över möjligheten att öka takten ytterligare genom olika former av finansiering”, säger han.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera