Hoppa till innehållet

Lendo-utmanaren Advisa digitaliserade sig ur krisen

För två år sedan tvingades Lendo-konkurrenten Advisa att säga upp hälften av personalen. Nu är låneförmedlaren tillbaka på grön kvist, bland annat genom en digitalisering av marknadsföringen.

Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.

Det var sommaren 2015 som Di kunde avslöja att låneförmedlaren Advisa skulle säga upp cirka 40 procent av sina 85 medarbetare, till följd av låg lönsamhet och ökad konkurrens. I slutändan sa man upp halva personalstyrkan. Främst var det bolagets telefonförsäljare som fick gå.

”Vi insåg att framtiden för branschen var digital. Kunderna ville få hjälp online. Vi gjorde en strategisk omställning för att öka effektiviteten och kunna ska upp verksamheten och hjälpa fler kunder spara pengar på sina lån”, säger Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd i Advisa (NTL).

Han grundade bolaget 2011 ihop med Rasmus Adler Wahlberg. Till att börja med var affärsidén att hjälpa kunder att hitta marknadens bästa låneerbjudanden.

”Idag har vi samarbeten med ett 20-tal banker och långivare. Ett exempel är SEB men vi samarbetar även med ett flertal nischbanker”, säger Kristoffer Lindqvist.

De senaste två åren har bolaget fokuserat på att digitalisera sin marknadsföring, bredda sitt bankerbjudande och trimma den digitala processen. Istället för att marknadsföra sig via telemarketing använder man sig nu av Google och olika onlinesamarbeten.

Satsningarna har lyckats. Under 2016 spås omsättningen öka med 15 procent till cirka 60 miljoner kronor. Dessutom vänds fjolårets förlust på 4,1 Mkr till en vinst på 6 Mkr, enligt bolagets egen, preliminära uppskattning.

”Drivande bakom lyftet är i grunden en kombination av två faktorer. Den ena är att vi lyckats ändra till en mer skalbar modell som fokuserar på att attrahera kunder genom digital marknadsföring. Den andra, och kanske främsta anledningen, är den kundnytta vi skapar genom att konkurrensutsätta banker för att förbättra lånevillkor åt kunder”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han hävdar att Advisa i genomsnitt har lyckats spara 37 000 kronor åt de kunder som de hjälper att omförhandla villkoren.

”Det handlar om alla lån, utom bolån och summan gäller besparingar under hela lånens löptid. En majoritet av lånen vi omförhandlar gäller bilar, båtar och andra kapitalvaror”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han tror trenden att konkurrensutsätta sin bank kommer att fortsätta.

”Om räntan går upp tror vi att allt fler kunder kommer att få att vilja omförhandla sina lån och de flesta kommer vilja göra detta digitalt. Därför fokuserar vi majoriteten av våra resurser på att bygga den mest kundvänliga tjänsten helt online. För att öka takten har vi precis tagit in 8 miljoner kronor i lån och anställt en grupp talangfulla utvecklare specialiserade på kundorienterade digitala processer. Vi ser även över möjligheten att öka takten ytterligare genom olika former av finansiering”, säger han.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri