Hoppa till innehållet

Let's Deal-grundaren: "Det är dags att ge någonting tillbaka"

Efter sex år lämnar grundaren och startup-veteranen Alexander Hars vd-stolen i Let’s Deal. “Jag vill hjälpa andra entreprenörer att göra verklighet av sina idéer”, säger han till Di Digital.

Grundaren Alexander Hars lämnar vd-stolen i Let's Deal efter sex år.
Grundaren Alexander Hars lämnar vd-stolen i Let's Deal efter sex år.Foto: Magnus Gotander

Alexander Hars och Lars Karlsson grundade kupongföretaget Let’s Deal år 2010 som ett svar på amerikanska Groupons framgångar. Mediekoncernen Schibsted gick in som delägare år 2011, ökade successivt sitt ägande och äger sedan i våras 95,6 procent av bolaget.

Anledningen till avhoppet från Let’s Deal är odramatisk, säger Alexander Hars när Di Digital når honom på telefon.

Läs mer: Vd-byte på rabattsuccén Let's Deal

“Jag kände att det var rätt tidpunkt. Det har varit en fantastisk resa i sex år och vi har blivit störst på marknaden. Men min grej är mer att bygga maskinen än att köra den, och nu känner jag att det funkar bra,” säger Alexander Hars.

Där andra Groupon-kopior haft svårt att konkurrera med originalet har Let’s Deal gått mot strömmen. Bolaget omsatte i fjol 129 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 39 miljoner kronor, och anses vara betydligt större än förlagan på den svenska marknaden.

Men Let’s Deal är inte Alexander Hars första startup. Redan år 2002 startade han backupföretaget System Ok, som såldes till amerikanska Roxio år 2006 för 11 miljoner dollar.

Alexander Hars stannar i styrelsen för Let’s Deal och har även styrelseposter i två andra svenska internetföretag: Fotbolls-appen Football Addicts och offert-tjänsten Servicefinder. Framöver vill han jobba med andra entreprenörer och startup-företag.

Jag hoppas att jag lärt mig något under femton år i den här branschen som kan vara värdefullt.

”Jag vill ge någonting tillbaka. Jag vill hjälpa andra entreprenörer att göra verklighet av sina idéer. Jag hoppas att jag lärt mig något under femton år i den här branschen som kan vara värdefullt”, säger han till Di Digital.

Främst är det styrelseuppdrag som är intressant, säger Alexander Hars, men han är inte heller främmande för investeringar.

“Springer jag på ett spännande bolag så kanske jag stoppar in lite pengar, men det är i sånt fall inte för att bli rik utan för att hjälpa till”, säger han.

I övrigt hoppas den 38-årige entreprenörsveteranen på att äntligen få tid till barnen och familjen.

“Det ska bli kul att få lämna och hämta på förskolan. De vet knappt vem jag är där. Jag vill få mer tid till familjen helt enkelt. Det ska jag ge ett år ungefär, och sen får man se vad som händer,” säger Alexander Hars.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera