Hoppa till innehållet

Lifesum värderas till nära 400 miljoner

Hälsoappen Lifesum värderades till nära 400 miljoner kronor i den senaste investeringsrundan, kan Di Digital avslöja.

Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.
Från vänster: Marcus Gners, Tove Westlund, Martin Wählby och Henrik Torstensson.Foto: Lifesum

Hälsoappen Lifesum (NTL), med Spotify- och Stardoll-veteranen Henrik Torstensson som vd och medgrundare, har sedan starten år 2009 lyckats samla på sig drygt 15 miljoner användare. 

Även intäkterna har vuxit i rask takt. Bolaget omsatte nära 60 Mkr under 2015. Lifesum går dock fortfarande med förlust. 

Tidigare i veckan fyllde bolaget på kassan i en ny investeringsrunda om totalt 85 miljoner kronor, där riskkapitalbolagen Nokia Growth Partners och Draper Esprit klev in som nya delägare. Lifesums grundare och vd Henrik Torstensson ville då inte uppge vad bolaget värderades till i samband med investeringen.

Nu kan Di Digital avslöja att de nya ägarna fick 21,5 procent av aktierna i Lifesum i utbyte mot nära 85 Mkr.

I rundan värderades Lifesum som helhet alltså till drygt 390 Mkr, enligt Di Digitals uträkning. Det enligt dokument som lämnats till Bolagsverket.

Investeringen gjordes dock med såkallade preferensaktier, det vill säga aktier med särskilt förmånliga villkor, vilket kan antas ha påverkat värderingen.

Foto:

Lifesum har sedan starten tagit in drygt 130 Mkr i finansiering. Data och grafik från nordictechlist.com.

Största enskilda ägare i Lifesum är det tyska riskkapitalbolaget Bauer Media, som innan den senaste investeringsrundan ägde knappt 30 procent av företaget. 

De fyra grundarna – Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby – kontrollerade tillsammans 66,5 procent av bolaget innan den senaste rundan. 

Lifesums grundare och vd Henrik Torstensson vill inte kommentera bolagets värdering när Di Digital når honom på telefon. 

Han påpekar dock att han ser värderingen endast som ett steg på vägen. Han hoppas och tror att Lifesums värde ska räknas i miljarder snarare än miljoner i framtiden.

”Vi vill bygga ett stort bolag. Lyckas vi med det så ska vi värderas till flera gånger mer än vad vi gör idag”, säger Henrik Torstensson.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera